Forskere finder 91 vulkaner under isen i Antarktis
Kilde:
14 august 2017

Ned til to kilometer under isdækket i Antarktis har et hold forskere fundet den største samling af vulkaner på hele Jorden, skriver The Guardian.

Nærmere bestemt har forskerne identificeret 138 vulkaner, hvoraf 91 ikke er beskrevet tidligere.

»Vi er forbløffede over fundet. Vi havde ikke regnet med at finde noget lignende. Vi har næsten tredoblet det kendte antal af vulkaner i Vest-Antarktis,« siger ph.d. i geofysik og glaciologi Robert Bingham fra Edinburgh University. Han er en af forskerne bag det nye studie, der er publiceret i Geological Society, London, Special Publications.

Vulkangruppen dækker det vestlige Antarktis, og den højeste vulkan er lige så høj som det schweiziske bjerg Eiger, der måler næsten 4.000 meter. Til sammenligning er verdens højeste vulkan 6.887 meter høj.

Ifølge Robert Bingham regner forskerne med at finde endnu flere vulkaner. Det store spørgsmål er nu, hvor aktive vulkanerne er. Hvis de er meget aktive, kan de skabe alvorlige problemer:

»Hvis en af ​​disse vulkaner går i udbrud, kan den destabilisere det vestlige Antarktis' indlandsis yderligere,« siger Robert Bingham til The Guardian.

Global opvarmning og vulkanudbrud kan begge medvirke til, at yderligere indlandsis smelter og dermed få de globale havniveauer til at stige, skriver The Guardian.