Forskere bekræfter: Tysk fusionsreaktor virker!
Kilde:
06 december 2016

De fleste er enige om, at fossile brændstoffer har en negativ effekt på vores klima. Derfor eksperimenteres der på livet løs med fusionskraft rundt omkring i verden.

For fusionkraft kan blive en af de energikilder, der skal afløse de fossile brændstoffer. Det har vi tidligere skrevet en artikel om her på Videnskab.dk.

Som ét af de mulige bud på maskiner, der skal producere fusionskraft i fremtiden, er reaktoren Wendelstein 7-X, der er produceret i det nordlige Tyskland. Og nu har en ny test vist, at reaktoren faktisk virker, som den skal.

Det skriver sciencealert.com.

Fusion genererer store mængder af energi, når atomer smeltes sammen ved meget høje temperaturer. Og fordelen ved fusionkraft er blandt andet, at det ikke producerer radioaktivt affald eller andre biprodukter.

Kernefusion har potentiale til at forsyne os mennesker med energi i så lang tid, som vi behøver – vi mangler blot det sidste skridt - nemlig at finde ud af, hvordan vi kan udnytte reaktionen.

Wendelstein 7-X er et af de bedste bud på en reaktor, der kan forsyne os med fusionsenergi i fremtiden – og nu er det faktisk bekræftet, at den virker.

Men på trods af det, er det ikke intentionen, at netop denne reaktor skal generere elektricitet fra kernefusion i fremtiden – den er blot et bevis på, at det faktisk kan lade sig gøre.

I 2019 vil reaktoren begynde at bruge tungt brint i stedet for hydrogen til at producere selve fusions-reaktionerne inden i maskinen, men den vil stadig ikke blive i stand til at generere mere energi, end den lige nu bruger til at  fungere.

Studiet er udgivet i tidsskriftet nature communications.

amo