Fond giver 400 millioner til 11 danske forskere
20 marts 2017

Villumfonden har netop bevilget 400 millioner kroner til 11 topforskere inden for teknik og naturvidenskab. Det skriver de i en pressemeddelelse.

11 professorer ud af i alt 101 ansøgere har hver især modtaget op til 40 millioner kroner til deres forskning de næste 6 år.

Forskerne repræsenterer både Syddansk Universitet, RUC, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, DTU og Københavns Universitet, og pengene er uddelt til forskellige forskningsområder – blandt andet fysik, ingeniørvidenskab, astronomi, matematik og biologi.

LÆS OGSÅ: Hvad får man for en forskningsmillion?

De 11 'VILLUM investigators', som de bliver kaldt i pressemeddelelsen, skal blandt andet forske i ubrydelig kryptering af kommunikation, designe biler, robotter og fly med mindst muligt materiale samt lave iskerneboringer i Grønland, som skal afsløre kommende havvandsstigninger og klimaforandringer.

»Hver af de 11 forskere har demonstreret nytænkende, banebrydende forskning af højeste internationale videnskabelige kvalitet, og hver især har de lederevnerne og potentialet til at opbygge og fastholde et internationalt forskningsmiljø og derigennem yde et væsentligt bidrag til teknisk og naturvidenskabelig forskning – og i sidste ende samfundet,« siger professor og forskningsdirektør i VILLUM FONDEN Thomas Sinkjær i pressemeddelelsen.