Er alt relativt?
Einstein kridttegning relativitetsteori

Einstein kom frem til forskellige resultater, som måske nok kan virke lidt underlige, men som alle var forudsigelige. Resultaterne afhænger ikke af, hvem du sætter til at regne, eller hvor de befinder sig. (Foto: Colourbox)

Efter sigende mente Einstein, at hans berømte relativitetsteori skulle have heddet invariansteorien. Ordet invariant er et fagord i fysikken, som betyder noget i retningen af 'uforanderligt'.

Gad vide, hvad det havde gjort ved vores verdensopfattelse, hvis det navn var slået an? Ville vi så gå rundt og sige, 'alt er uforanderligt', mens vi kiggede indforstået på hinanden?

Man kunne måle på Einsteins beregninger

Einstein mente, at naturlovene må være de samme alle steder og til alle tider. Man kan sige, at han mente, at der må være orden og forudsigelighed i verden. På den baggrund satte han sig ned og regnede.

Han kom frem til forskellige resultater, som måske nok kan virke lidt underlige, men som alle var forudsigelige -- resultaterne afhænger ikke af, hvem du sætter til at regne, eller hvor de befinder sig.  Og så var det resultater, som gav en række helt konkret forudsigelser, som kunne testes.

Man kunne altså designe eksperimenter, som gjorde det muligt at måle på de ting, Einstein havde regnet ud for at se, om hans teori var rigtig. Det tog lidt tid at overbevise verden, (fx. fik han aldrig Nobelprisen for relativitetsteorien, men det er en anden historie), men efterhånden, som der blev lavet flere og flere test-experimenter, blev det klart, - relativitetsteorien var rigtig og den er rigtig.

Vi havde ikke fået GPS uden Einstein

Sådan er fysik. Nogle ting er rigtige. Andre er forkerte. Fysiken er ikke relativ….  Men på den anden side er den selvfølgelig heller ikke uforanderlig. Før Einsteins relativitetsteori var der Newtons love, og efter relativitetsteorien kom kvantemekanikken, og gjorde verden endnu mere mærkelig. I fremtiden viser det sig nok, at der er mere ny fysik, som vi endnu ikke har opdaget.

Det vi ved er, at med den præcision, vi kan måle i dag så er relativitetsteorien rigtig. Den er ikke bare rigtig - den er også håndgribelig. Den har konkret betydning. Uden relativitetsteori havde man ikke fået ideen til at lave atomkraft eller atombomber, fordi disse teknologier bygger netop på den berømte ligning E=mc².

Og uden relativitetsteorien havde man ikke kunne få GPS systemet til at virke. GPS satelitternes store afstand fra Jorden og den høje hastighed betyder nemlig, at man er nødt til at tage højde for tidsforlængelse, for at få systemet til at virke. Så når du spørger din GPS om, hvor du er - kan du takke Einstein for, at den svarer relativt rigtigt.