Edderkopper æder dobbelt så meget som mennesker årligt
Kilde:
15 marts 2017

Har du nogensinde tænkt over, hvor mange edderkopper, der kravler omkring i hele verden?

Svaret er lige omkring 25 millioner tons. Og sammenlagt spiser de årligt mere kød fra bytte, de nedlægger, end menneskeracen spiser kød og fisk, skriver ScienceAlert.

Forskere fra University of Basel i Schweiz og Lunds Universitet i Sverige har regnet sig frem til, at det globale edderkoppesamfund æder mellem 400 og op mod 800 millioner tons kødbytte hvert år. Sammenlignet med det spiser alle mennesker tilsammen omkring 400 millioner tons kød og fisk.

Studiet bekræfter altså, for første gang, en forestilling, man længe har gjort sig om edderkopper: At de spiller en afgørende rolle i klodens økosystem.

Mere end 90 procent af ederkoppernes føde består nemlig af insekter og leddyr.

»I fællesskab med insektædende dyr som myrer og fugle, hjælper edderkopperne med til at reducere insektbestanden markant. Derfor yder de et essentielt bidrag til at bevare balancen i naturens økosystem,« siger en af forskerne bag studiet, biolog Martin Nyffeler, til ScienceAlert.

Sammen med økolog Klaus Birkhofer har han analyseret tidligere studier for at finde frem til resultaterne, og forskerne håber nu, at den nye viden om edderkoppens antal og fødeindtag vil hjælpe fremtidige forskere, der arbejder med den globale fødekæde - eller med de ottebenede ædedolke specifikt.

Hele studiet kan læses i det videnskabelige tidsskrift The Science of Nature.