Dyretænder afslører, hvordan arterne lever og dør
Ny teknik bruger dyretænder til at afdække, hvordan omgivelserne har ændret sig i løbet af dyrenes liv. Den nye teknik kan desuden hjælpe med bevarelsen af dyrelivet.

Forestil dig en giraf, der møjsommeligt gumler på solsvedne blade i Nairobi Nationalpark i Kenya.

Sommeren har været tør, ligesom den forrige sommer og sommeren før den.

Det eneste, der er tilbage, er tørre, seje plantevækster, der gradvist slider og former giraffens tænder.

Studie af arterne over hele Kenya

Forskerne undersøgte tænder fra 63 store planteædende pattedyr fra nationalparker spredt ud over hele Kenya:

Proboscidea: Elefanter, Elephantidae, eneste nulevende familie inden for pattedyrordenen Proboscidea.

Primarter: Blå abe (Cercopithecus mitis) og Brazzamarekat (Cercopithecus neglectus).

Perissodactyla: Uparretåede hovdyr (det vil sige, at foden har tre tæer, red.) som giraffer, vortesvin, anteloper og flodheste.

Langt om længe falder regnen, men slitagen vil resten livet kunne spores på giraffens tandsæt.

Nu kan et nyt klassifikationssystem - publiceret i tidsskriftet PNAS - bruges til at måle måden, perioder med ekstreme klimaforhold korrelerer med en lang række tandmæssige træk.

»Med det nye klassifikationssystem kan vi for første gang vise, hvordan tændernes egenskaber relaterer til klimatiske og miljømæssige yderligheder,« forklarer hovedforfatter, Indrė Žliobaitė, der forsker i prædiktiv modellering af biologiske systemer, tilpasning og evolution ved Universitetet i Helsinki og Aalto, Finland.

Indrė Žliobaitė og hendes kollegaer påviste, hvordan dyrenes tænder bliver formet af den føde, som de æder i løbet af perioder med miljømæssig stress, som eksempelvis tørke.

»Miljøet dikterer plantevæksten, og planteædende dyr er de primære forbrugere af vegetationen. For at kunne udnytte dét, som gror, er tænderne nødt til at have specifikke egenskaber,« fortæller Indrė Žliobaitė.

LÆS OGSÅ: Hvad?! Giraffen er ikke én, men fire forskellige arter

Undersøgte tænder fra giraffer, flodheste og aber

Indrė Žliobaitė og hendes kollegaer indsamlede data omhandlende en række planteædende dyr i 13 nationalparker over hele Kenya, heriblandt giraffer, aber, flodheste og mange andre (se faktaboks, red.)

De identificerede de vigtigste træk ved hver dyrearts tandsæt.

Derefter blev hver dyreart tildelt et pointtal efter det nyudviklede klassifikationssystem, som de kalder Functional Crown Types-system (FCT).

FCT-systemet sammenfatter dyretændernes slidstyrke, bidestyrke og skærekraft, hvilket forskerne kan relatere til klimaparametre over hele Kenya som eksempelvis temperaturforhold, nedbørsmængde, mængde samt type af vegetationen.

dyretænder arter evolution klima tørke føde ernæring overlevelse død Afrika næsehorn flodhest antilope abe fossil

Mikael Fortelius undersøger tygge-udstyret på en giraf, der lever i et reservat i Karen, Kenya. (Foto: Indrė Žliobaitė)

»Vi kan bruge et gennemsnit for en hvilken som helst lokation i Kenya for at få et tilnærmelsesvis estimat af, hvor meget det regner lige dér,« forklarer medforfatter Mikael Fortelius, der er professor i evolutionær palæontologi ved Instituttet for geovidenskab og geografi ved Universitetet i Helsinki, Finland.

»Jo mere tørt det er, desto mere afhængig er man af vegetation, der ikke er særlig blød eller rar at tygge. Det er også mere støvet. Der er adskillige faktorer, men grundlæggende kan vi sige, at jo mindre det regner, desto mere slidte er tænderne,« fortsætter han.

Forskerne opdagede, at tændernes egenskaber relaterede stærkest til de mere ekstreme klimaparametre som minimum og maximum nedbørsmængde og temperaturer samt yderlighederne for mængde og type af tilgængelig vegetation.