Dinosaurenes æg var flere måneder om at klække
Kilde:
03 januar 2017

Længe har nyheder om dinosaurer handlet om, hvad de havde til fælles med nulevende fugle. De var varmblodede, de havde fjer og ja, de er her stadig, fordi fugle er faktisk dinosaurer.

Læs også: Dinosaurer blev fugle på 50 millioner år

Men nu viser et nyt studie, at visse dinosaurer havde en del til fælles med nulevende reptiler, såsom krokodiller, da deres æg tog lang tid om at klække. Det skriver Phys.org.

»Nogle af de største gåder omkring dinosaurerne handler om deres embryologi - her ved man stort set intet. Blev deres æg inkuberet langsomt som hos deres reptile fætre - krokodiller og firben? Eller hurtigt som hos de nulevende dinosaurer - fuglene?« siger Gregory Erickson, der er professor i biologi ved Florida State University og hovedforfatter på det nye studie, til Phys.org.

I den videnskabelige artikel, netop publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences, beskriver Erickson og hans kolleger, hvordan det kunne tage mellem tre til seks måneder for dinosaurernes æg at klække - afhængigt at arten.

Til sammenligning tager det cirka 42 dage for et strudseæg at klække.

Tidligere teorier hævdede, at dinosaurernes æg havde en sammenlignelig inkubationstid med nulevende fugle, hvilket varer mellem 11-85 dage. Reptilernes æg tager til gengæld den dobbelte tid.

Fordi dinosaurernes æg var så store, med nogle helt op til fire kilo, troede forskerne, at de havde en hurtig inkubationstid ligesom fuglene, der måtte have arvet den egenskab netop fra dinosaurerne.

For at undersøge teorien kiggede forskerne nærmere på fund af fostre fra dinosaurerne protoceratops, en dinosaur på størrelse med et får fundet i Gobi-ørkenen i Mongoliet, som lagde små æg (194 gram), og fra Hypacrosaurus, en enorm næbbet dinosaur fundet i Alberta i Canada, som lagde æg på over fire kilo.

Erickson og hans kolleger kørte dinosaurernes kæber gennem en CT-skanner, hvor de kunne se ringene på dinosaurernes tænder, som udvikles dag for dag.

»De her linjer opstår, når alle dyr udvikler tænder. De er lidt ligesom træringe, men de opstår dagligt. Vi kunne bogstaveligt talt tælle dem for at se, hvor længe dinosauren havde været under udvikling,« siger Gregory Erickson til Phys.org.

Resultaterne viste, at det tog tre måneder for den mindre protoceratops’ æg at klække, mens det tog seks måneder for Hypacrosaurus.

Andre forskere er også begejstrede for opdagelsen, selvom metoden måske virker indlysende i bagklogskabens lys.

»Det her er et af de studier, hvor man, når man læser det, tænker, ‘hvorfor er der ikke nogen, der har gjort det for flere år siden?« siger Stephen Brusatte, der er palæontolog ved University of Edinburgh, og som ikke var en del af studiet, til Sciencemag.org.