Danske forskere får 15 millioner til at vende fotosyntesen på hovedet
Kilde:
11 januar 2017

En af bioteknologiens største aktuelle udfordringer er at bruge sollysets energi til at udføre kemiske processer. Det kan blive afgørende for udviklingen af mere energieffektive processer.

Derfor fik det stor international og national bevågenheden, da danske forskere opdagede en naturlig proces, hvor energi fra sollys kan bruges til at nedbryde plantemateriale frem for at opbygge det. Altså en slags omvendt fotosyntese.

Forskerne fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Kemisk Institut og Copenhagen Plant Science Center ved Københavns Universitet vil de næste tre år arbejde videre med den omvendte fotosyntese. Det er muligt takket være en bevilling på næsten 15 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden, skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse

Det oxiderende enzym, som gør, at sollys kan nedbryde biomasse, kan øge nedbrydningsprocessen med en faktor 100. Det betyder, at de reaktioner, som i dag tager et døgn, kan gøres på kun ti minutter med sollysets hjælp. Det gør det formentligt muligt at 'booste' eksisterende processer til fremstilling af eksempelvis biobrændsel og biokemikalier.

Processen fungerer endnu kun i laboratoriet, så de danske forskere vil bruge de næste tre år på at bygge videre på deres videnskabelige opdagelser. Målet er at udvikle lys-drevne reaktorer for at komme tættere på industriel anvendelse af sollys som en direkte kilde til en kemisk proces, skriver Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

lsd