Blød snude skaber dino-teori: Tyrannosaurus havde romantisk forspil
Kilde:
31 marts 2017

Kongen af tyraner og den måske mest frygtindgydende dræber, der nogensinde har levet på vores planet er Tyrannosaurus Rex. Kendt for sine sylespidse tænder, kan denne kæmpe nok få de fleste til at ryste i bukserne.

Men medlemmer af Tyrannosaurus-familien havde faktisk også en blød side. Nemlig snuden. Det skriver sciencemag.org.

Dinosaurens snude har nemlig været lige så følsomme, som vores fingerspidser, viser et nyt studie, som netop er blevet publiceret i Scientific Reports af forskere fra Carthage College.

Og de kan have brugt deres følsomme snuder til at være en smule romantiske. Forskerne mener nemlig, at dinoerne har brugt deres snuder som en del af deres forspil.

Når en han og en hun har mødt hinanden, har de altså lige gnubbet deres næser sammen, inden de har parret sig.

I det nye studie har forskere nemlig fundet frem til nogle særdeles velbevarede kranier fra arten Daspletosaurus horneri fra T. rex-familien. Dinoen var to meter høj og ni meter fra halespids til snude.

Forskerne mener, at D. horneri har haft et ansigt, der var dækket af flade skæl, som det ses hos nutidens krokodiller. Og på samme måde som krokodillerne, var der bittesmå huller i dinoens knogler i ansigtet.

I nutidens reptiler bruges disse huller til nerver og blodbaner, som gør de særdeles fintfølende, og forskerne mener, at det samme har været tilfældet ved dinosaurusserne.

»I og med at de har huller magen til tyrannosaurusserne, tyder det på, at dinosaurusserne også har haft super følsom hud,« fortæller Thomas Carr, der er ph.d. ved Carthage College, og er hovedforfatter på det nye studie, ifølge theguardian.com.

agr