Bjørnesdyrs overlevelses-hemmelighed kan hjælpe mennesker
bjornedyr

Bjørnedyret er kendt for at kunne overleve både ekstrem kulde og ekstrem varme (Foto: Eye of Science/Science Photo Library)

21 september 2016

Verdens mest hårdføre dyr er lille bitte. Det på trods af det mægtigt-klingende navn ’bjørnedyr’. Bjørnedyret er kendt for at have enorme overlevelseskræfter, og dets evner er stadig omgærdet af en vis mystik.

Men langsomt finder forskerne ud af mere og mere om den lille fætters utrolige evner til at overleve, og det kan måske også komme mennesker til gode.

LÆS OGSÅ: Uimponeret professor: Selvfølgelig kan bjørnedyr overleve 31 år i en dybfryser

Nu viser et nyt studie, at bjørnedyret er udstyret med et særligt gen, der gør, at den bliver beskyttet mod både isnende kulde, kogende varme og stråling, skriver Nature.com.

Indtil nu har forskere troet, at bjørnedyret overlevede at blive eksponeret for stråling ved at reparere deres DNA efterfølgende. Men forskere fra Tokyo Universitet har nu fundet et protein, som beskytter bjørnedyrets DNA sådan, at det pakker DNA’et helt ind.

»Man mener, at tolerance over for røntgenstråling er et bi-produkt af dyrets tilpasning til alvorlig dehydrering,«  siger molekylærbiolog ved Tokyo Universitet Takekazu Kuieda, som er lederen af studiet, til Nature.com.

Forskerne er efterfølgende gået i gang med at lave menneskeceller, som producerer det samme protein. Det har vist sig, at proteinet også beskytter de celler.

Det kan betyde, at gener fra de små overlevere en dag måske kan bruges til at beskytte mennesker fra stråling, skriver Nature.com.

Forskerne har fundet bjørnedyrets hemmelighed ved at undersøge den lille overlevers genom i otte år.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.