Av av! Så stor kraft kunne en Tyrannosaurus Rex bide med
18 maj 2017

Mens mange kødædende pattedyr kan knuse knogler med tænderne, er de fleste kødædende krybdyrs tænder hule indvendigt, og de kan derfor kun spise knogler i hel form og ikke brække dem over med munden.

Men modsat 'normalen' kunne Tyrannosaurus Rex nærmest pulverisere knogler med enorm kraft. Det skriver Washingtonpost.com.

Det er 67 millioner år siden, de levede, men forskere har lavet nye undersøgelser af den kraft, som dinosaurerer kunne tygge med. Og her har de altså fundet ud af, at trykket for enden af en Tyrannosaurus Rex-tand var 28 gange så stort som det tryk, man kan finde ved bunden af Marianergraven, der er verdens dybeste grav i havet.

Et bid fra den kunne knuse knogler som en »45-kalibers dum dum-kugle,« siger palæontolog Gregory M. Erickson, der er medforfatter af studiet og kurator på Florida State University's Biological Science Museum, til Washingtonpost.com

Det er ikke ny viden, at T. Rex spiste knogler, hvilket skyldes, at især marven indeni knogler er rig på næringsstoffer. Men indtil nu har der ikke været meget viden om, hvor hårdt en Tyrannosaurus Rex kunne bide.

Forskerne fandt frem til konklusionen ved at lave en computeranimation af dinosaurerens mundstruktur ved hjælp af målinger fra dens nulevende efterkommere – alligatorer, krokodiller og fugle.

Kraften, som animationen viste, at Tyrannosaurus Rex kunne bruge, svarer til, at kastede en flodhest på sit bytte.

Studiet er publiceret i Scientific Reports