Asteroide-sammenstød skabte kæmpebjerge på få minutter
Kilde:
18 november 2016

Det er lykkedes forskere at beskrive i detaljer, hvad der skete for 66 millioner år siden, da en stor asteroide ramte Jorden og formentlig udryddede dinosaurerne. Det skriver bbc.com.

Et internationalt forskerhold har genskabt begivenheden i en computersimulation ud fra analyser af sten, som de hentede op fra Chicxulub-krateret under Yucatan-halvøen i Mexico.

LÆS OGSÅ: Gigantisk sammenstød slog Jorden om på siden

Og det viser sig, at asteroiden ramte så hårdt, at den ellers solide overflade blev kastet frem og tilbage som en væske.

På et tidspunkt blev et bjerg, højere end Mount Everest, kastet op af Jorden, før materialet faldt tilbage som en lavere bjergkæde.

»Og det hele skete på bare få minutter, hvilket er ret utroligt,« siger Joanna Morgan, der er professor ved Imperial College London i Storbrittannien, til bbc.com.

Opdagelsen er netop udgivet i det anerkendte tidsskrift Science.