Vandmolekyler ‘teleporterer’ sig gennem kvantemekanisk fænomen
Vandmolekyler slipper og binder sig konstant til hinanden, men ved lave temperaturer har molekylerne ikke energi nok til at bevæge sig. Det stopper dem dog ikke.

Vand er en af de mest almindelige substanser på Jorden, men alligevel bliver vandet ved med at forbløffe os, og forskere har nu fundet endnu en videnskabelig overraskelse.

I flydende tilstand hænger vandmolekyler sammen med hinanden i såkaldte hydrogenbindinger. Her skaber og bryder de konstant bånd med hinanden, som de bevæger sig.

Inde i den mindst mulige dråbe vand, som stadig har en 3D-form, er der seks molekyler. Disse molekyler kan arrangere sig, ikke bare én af gangen, men i par, som du kan se i videoen øverst i artiklen.

Vandmolekyler bevæger sig uden energi

To molekyler kan bryde deres bånd til deres naboer samtidig og rotere fra hinanden som tandhjul i et ur, selv når der ikke ser ud til at være energi til det.

Det sker gennem en subtil effekt, der kaldes kvantemekanisk tunnelering, hvor dråben ikke har tilstrækkelig energi til at bevæge sig fra den ene sammensætning til den anden, men simpelthen blot bryder igennem en energibarriere alligevel.

Dette eksperiment viser, hvordan ganske simpelt vand stadig kan blive ved med at overraske videnskabeligt.

Opdagelsen er netop udgivet i det anerkendte tidsskrift Science.