Træd med ind i insekternes forunderlige verden
Det allermindste kan nogle gange være det allersmukkeste. Et nyt fotoprojekt sætter fokus på insekter og deres smukke ydre. Se de fantastiske billeder i galleriet nedenfor.

Har du nogensinde kigget ned, når du har været ude at gå tur med hunden? Sådan rigtig kigget ned?

Der findes utroligt mange smukke insekter, som vi ikke så ofte lægger mærke til, fordi deres hverdag foregår på et lidt lavere niveau end vores eget.

Det ville University of Texas gøre noget ved. Derfor har universitetet nu offentliggjort en række billeder, der går helt tæt på de små dyr, så vi rigtig kan nyde dem. Det skriver Livescience.com

Billederne i galleriet ovenfor er en del af et projekt, der hedder Insects Unlocked. Insects Unlocked er et crowd-funded projekt, som er stablet på benene af Austin's Insect Image Lab på University of Texas. Det er fotograf og entomolog Alex Wild, der har samlet billederne.

Fotografiet er vigtigt, hvis man vil udbrede sin forskning

Universitetets galleri indeholder billeder, der viser en lang række forskellige insektarter - allesammen helt specielle og meget smukke.

Du kan for eksempel se nærmere på 'blære-billen' (blister beetle), 'den lige-snudede snudebille' (straight-snouted weevil) og 'den tossede hveps' (cuckoo wasp).

Et af målene med projektet er at vise mangfoldigheden blandt de allermindste medlemmer af dyrelivet i Texas. Samtidig ønsker Alex Wild at understrege, hvor vigtigt fotografiet er, hvis man vil dele sin forskning med den brede befolkning. Det skriver Livescience.com.

Mange af de insekter, der er blevet fotograferet til projektet, er en del af universitetets insektsamling. Samlingen rummer mellem hele én og to millioner eksemplarer i alt.