Stjerneskud i sensommernætterne

Meteorsværmen Perseiderne topper natten mellem søndag 12. og mandag 13. august, så hvis vejret tillader, vil der være mulighed for at se stjerneskud.

Perseiderne udstråler fra et punkt ved stjernebilledet Cassiopeia. (Grafik: TBP)

Meteorsværmen Perseiderne, der også er kendt som Sct. Laurentii tårer, er aktiv fra slutningen af juli til slutningen af august.

Flest stjerneskud forventes natten mellem 12. og 13. august, men både i nætterne før og efter vil der være mulighed for at se Perseider på himlen.

Perseiderne synes at udstråle fra et punkt i stjernebilledet Perseus, der ses under Cassiopeias karakteristiske skæve 'W'. Ved midnat står dette udstrålingspunkt - den såkaldte radiant - højt på himlen i nordøstlig retning.

Sidst på natten mellem 12. og 13. august vil den aftagende måne genere en smule med sit lys, så de svageste stjerneskud ikke kan ses (Månen er halvt fuld 9. august).

Månen står dog først op omkring kl. 1, så timerne omkring midnat (fra kl. 23 til kl. 1 dansk sommertid) er derfor det bedst mulige tidsrum til at kigge efter perseider i år.

Kometrester på besøg

Stjerneskuddene er rester af kometen Swift-Tuttle, der trænger ind i atmosfæren med høj hastighed (mere end 200.000 km/t).

Luften foran kometstumpen presses sammen og bliver derfor meget varm. Sammenstød med luftmolekyler og den store varmeudvikling får kometstumpen til at fordampe. Varmen får også luften omkring stumpen til at gløde.

Det er netop dette spor af glødende luft, vi ser som et stjerneskud.

Stjerneskud hvert år omkring 12. august

Kometstumperne ligger langs kometens bane, der krydser Jordens bane om Solen netop der, hvor vores planet befinder sig hvert år omkring 12. august.

Swift-Tuttles bane ligger sådan, at kometresterne rammer Jorden skråt oppefra. Derfor ses meteorsværmen bedst fra den nordlige halvkugle - bl.a. fra Danmark.

Komet Swift-Tuttle blev opdaget i 1862 af de to amerikanere Lewis Swift og Horace Tuttle. Tre år senere indså den italienske astronom, Giovanni Schiaparelli, at det er kometen, der er årsag til den årlige meteorsværm.

Schiaparelli er dog nok mere berømt for sin opdagelse af, hvad han troede var kanaler på planeten Mars.

Perseiderne i 2013

Bemærk at dette er en artikel fra august 2012. Overordnet passer teksten, eftersom Perseiderne stort set optræder ens fra det ene år til det andet, men det gør Månen ikke.

Her i 2013 er Månen i tiltagende. Der var nymåne den 6. august. Den står derfor på vesthimlen efter solnedgang, men den går så tidligt ned, at den forsvinder fra himlen, inden tusmørket er forbi. De lyse nætter er også overstået, så inden midnat er himlen helt mørk, og det er netop efter midnat, man normalt kan se flest stjerneskud.

Der kræves intet udstyr udover øjnene for at se stjerneskud. Det er vigtigt at finde et sted med frit udsyn til himlen og så langt væk fra gadelys og andre lyskilder som muligt. Brug gerne en liggestol eller lignende, for i tilbagelænet stilling får man overblik over en meget stor del af himlen ... og vær lidt tålmodig, for selv under maksimum kan der gå adskillige minutter mellem hvert stjerneskud.

Perseiderne kan ses over hele himlen. To noget svagere stjerneskudssværme er også aktive på denne tid af året, men en Perseide kan let genkendes ved, at stjerneskuddet synes at have retning væk fra stjernebilledet Perseus.