Stjerne kylet ud hjemmefra

Astronomer har opdaget, at en tung stjerne er blevet slynget ud fra sit fødested - en tung samling af stjerner.

Den udslyngede stjerne ses midt i dette billede optaget af Hubble (Foto: NASA, ESA, J. Walsh (ST-ECF) og ESO)

Med både jord- og rumbaserede observationer har astronomer afsløret, at en tung stjerne ved navn 30 Dor #016 efter alt at dømme er blevet slynget ud fra den stjernehob, hvor den er blevet født.

Observationerne viser, at stjernen flyver af sted med en hastighed på 400.000 km/t på vej væk fra en tung stjernehob ved navn R136.

Stjernen, der er omkring 90 gange tungere end Solen, er allerede kommet 375 lysår væk fra hoben.

Glødende gasser

R136 og den udslyngede stjerne ligger i Tarantel-tågen, der er et gigantisk område af glødende gasser, som også går under betegnelsen 30 Doradus. Gasserne gløder, fordi de påvirkes af energirigt lys fra varme stjerner.

Tågen befinder sig i en afstand på 170.000 lysår i den Store Magellanske Sky, der er en af de små galakser, der kredser om vores egen galakse, Mælkevejen.

Astronomerne formoder, at stjernen er blevet slynget ud fra hoben pga. tyngdepåvirkningen fra tunge stjerner i R136 - stjerner, der er op mod 100 gange tungere end Solen.

Observationerne af den udslyngede stjerne giver astronomerne mulighed for at lære mere om de forhold, der hersker i stjernehobe som R136.

Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium

• Den flyvende pilekvist

Her følger en historie. Det er en historie om faglig nysgerrighed og opfindsomhed. Om udviklingen af en geofysisk metode, der viste sig at være en blomstrende forretning. Og om en gruppe forskere, der brændte for at få deres forskning ud i virkeligheden.
    Bringes i samarbejde med 25 søforklaringer - Naturvidenskabelige fortællinger fra Søauditorierne
  • Hør lyden, der kan skræmme en elefant

Elefanter spiser landmændenes afgrøder i Indien. Forskeren har lavet test for at finde frem til den mest effektive metode til at holde dem væk.
  • En oplyst videnskab: Temaer fra 1700-tallet

I oplysningstiden konsolideredes den nye naturvidenskab, der udviklede sig til en anerkendt og populær del
 af den europæiske lærdoms- og kulturtradition. Samtidig opstod nye områder og perspektiver på studiet af naturen, blandt andet inden for naturhistorie, kemi og elektricitets-lære.

Bestil en forsker