Spektakulær sommerfugl er både han og hun
Spred dine vinger ud, og jeg skal sige dig, hvem du er. Det har en sommerfugl i Philadelphia gjort og har hermed afsløret, at den både er hun- og hankønnet.

Den højre vinge af sommerfuglen af arten Lexias Pardais er karakteristisk for en hun-sommerfugl, mens den venstre vinge er typisk for han-sommerfuglen.
(Foto: <a href="http://ansp.org/about/press-room/photos/research-collections/" target="_blank">Weintraub/ANSP Entomology</a>)

Tænk at have det bedste fra begge verdener.

Det har en særlig sommerfugl af arten Lexias Pardalis, der tilbage i oktober 2014 blev opdaget af en frivillig i Philedelphias tropiske sommerfuglehave Butterflies.

Med sine diametralt forskellige vinger repræsenterer den nemlig både det mandlige og kvindelige køn.

»Vingerne er så dramatisk forskellige, at det med det samme var tydeligt, hvad det var,« siger den frivillige sommerfugleentusiast Chris Johnson i en pressemeddelelse fra The Academy of Natural Sciences ved Drexel University.

En sjælden og spektakulær skabning

Chris Johnson fik øje på sommerfuglen, kort tid efter den havde kæmpet sig vej ud af sin puppe.

Han vidste, at han her havde at gøre med en helt sjælden skabning, og i stedet for at slippe sommerfuglen løs i den store have, der er åben for offentligheden, kontaktede han en ekspert i sommerfugle, nemlig lepidopterologen Jason Weintraub.

Han bekræfter, at opdagelsen er spektakulær:

Sommerfuglen, der blev opdaget i den tropiske have Butterflies i Philadelphia, kom fra Malaysia. Den er af arten Lexias Pardalis, som er en del af sommerfuglefamilien Nymphalidea, og den lever naturligt i Sydøstasiens regnskove.

»I de fleste tilfælde er det en forsker, som opdager sådan nogle arter, når han nøje undersøger reproduktive organer af insekter under lup og tilfældigvis snubler over en prøve med både mandlige og kvindelige egenskaber,« forklarer han.

Ud fra sommerfuglens udseende er der dog ingen tvivl om, at den skiller sig drastisk ud fra både sine mandlige og kvindelige artsfæller.

Som du kan se på billedet ovenfor, er dens højre vinge brun med gule pletter, hvilket er karakteristisk for en hun, mens venstre vinge er mørkere med både grønne, blå og lilla pastelnuancer ligesom en han.

Tvekønnethed skyldes fejl i opdeling af kromosomer

Jason Weintraub konstaterer, at sommerfuglen er et produkt af en tilstand, som kaldes Bilateral Gynandromorphy.

»Gynandromorphism ses oftest hos fugle og sommerfuglearter, hvor de to køn har meget forskellige farver. Det opstår på et tidligt stadie i opdelingen af kønskromosomerne, hvis adskillelsen af disse slår fejl,« forklarer Weintraub.

Ud fra hvad forskerne ved, er tilfældet ekstremt sjældent.

Dog er det svært at vide med sikkerhed hvor sjældent, eftersom en kønsklonet sommerfugl er svær at udpege, hos de sommerfuglearter hvor han og hun er næsten ens.