Smukke stjerneskud over Danmark

Meteorsværmen Perseiderne toppede som forventet natten til i dag. Klart vejr gav gode muligheder for at se stjerneskud.

Perseider fotograferet fra Jorden; dette flotte billede stammer dog fra Weikersheim i Tyskland. (Foto: J. Hackmann)

Natten mellem 12. og 13. august var lun og fyldt med stjerneskud. Som forventet toppede meteorsværmen Perseiderne nemlig denne nat.

I Danmark var vejret overvejrende klart, og da Månen kun generede sidst på natten, var betingelserne rigtig gode for at se og fotografere stjerneskud.

Selvom Perseiderne nu har toppet for i år, så vil sværmen stadig levere stjerneskud i de kommende nætter.

Der vil dog blive stadig længere mellem de enkelte skud.

177 meteorer på en time

Ud fra de observationer, der indtil nu er blevet indsendt til International Meteor Organization (IMO), toppede Perseiderne midt på natten mellem 12. og 13. august med en aktivitet på op til 177 meteorer i timen.

Det betyder dog ikke, at det var muligt at se 177 stjerneskud på en time. Når aktiviteten af stjerneskudssværme angives, er der nemlig tale om en idealiseret værdi.

Dette tal angiver, hvor mange skud, der kan ses under helt perfekte forhold: helt klar og helt mørk himmel, udsyn til hele himlen og stjerneskuddenes udstrålingspunkt lige over hovedet.

Da disse betingelser normalt aldrig er opfyldt, ses altid færre skud end aktiviteten angiver.

Det rokker dog ikke ved det forhold, at årets Perseide-sværm var en smuk oplevelse.

Årligt tilbagevendende begivenhed

Der er meteorsværme, som "bare kommer forbi", og der er meteorsværme som skærer Jordens bane på faste steder - det sidste betyder at de er en årligt tilbagevendende begivenhed.

Perseiderne er én af de årligt tilbagevendende. De varer en god måneds tid, men topper altså med størst hyppighed omkring den 12. august - hvert år :-)

De datoer, vi passerer igennem meteorsværmene, og kulminationsdatoerne, varier lidt fra år til år - men ikke meget. De præcise datoer dukker altid op på sider som denne, på planetariers hjemmesider, på astronomisider - og nogle gange også i pressen.

Perseiderne er måske særligt populære på vores breddegrader fordi de kommer i en mild årstid. Men vil man se mere, er der andre. Her en liste over de mest kendte fra dansk Wikipedia:

Perseiderne eller St. Laurentii tårer - topper omkring 12. august
Orioniderne - topper omkring 21.-22. oktober
Leoniderne - topper omkring 16.-20. november
Geminiderne - topper omkring 13.-14. december
Kvadrantiderne - topper omkring 3.-4. januar

Der kan findes flere på Tycho Brahe-planetariets hjemmeside under "Himlen netop nu - stjerneskud" - og endnu flere på det engelske Wikipedia. Men det er selvfølgelig de mest kendte, der giver mest at se på - det er derfor, de er mest kendte :-)

Hvornår kan det opleves igen?

Jeg så i alt 8 stk. i går. Hvornår kan man opleve dette igen? Nu går der forhåbentlig ikke mange hundrede år, som ved andre fænomener på himlen.