Se spektakulært billede af Danmark - taget fra rummet

GalleriEn astronaut fra den Internationale Space Station, ISS, har taget forbløffende fotos af store dele af Jorden. Se blandt andet Danmark om natten.

Den hollandske astronaut Andre Kuipers er med på rumstationen ISS's 30. og 31. ekspedition. Rumstationen fungerer som et forskningslaboratorium, hvor besætningsmedlemmerne laver eksperimenter inden for bl.a. biologi, fysik, astronomi og meteorologi. (Foto: ESA/NASA)

Den hollandske astronaut og fysiker, Andre Kuipers, har de sidste fire måneder knipset nogle helt fantastiske fotos af Jorden set fra rummet. Hvis du klikker på slideshowet herover kan du se billeder af bl.a. Danmark, Himalaya, Great Barrier Reef i Australien samt byerne Napoli, London og Dubai.

Andre Kuipers er ombord på Den Internationale Rumstation - 'International Space Station' (ISS) - der er i kredsløb om jorden i en højde af cirka 386 kilometer.

De smukke billeder er taget med Andre Kuipers eget personlige kamera, hvorefter astronauten løbende har lagt dem ud på sin Flickr-konto.

Kuipers er del af 'PromISSe Missionen'

Andre Kuipers er med på ISS som en del af den såkaldte ’PromISSe Mission’, der blev skudt i gang 21. december 2011. Kuipers’ officielle opgaver omfatter blandt andet ansvaret for at tage sig af besøgende fartøjer.

Den hollandske astronaut skal være om bord på rumstationen frem til juni 2012, så interesserede her på Jorden kan se frem til mange flere smukke billeder fra Kuipers hånd.

Smukt

Selvom det jo ikke er verdens bedste brug af elektricitet...
Så er de betydeligt bedre til at "spare på strømmen" i Nordkorea:

Masser af lys

Billedet viser, hvad tidligere billeder også har, at Danmark og vores mange nabolande er badet i lys. Det er let at udpege de store byer. Men der er overaskende meget lys omkring Oslo.