Annonceinfo

Se, hvor meget regnskoven lider

NASA's satellitter har taget billeder af Amazonas' regnskov siden 1975. De viser med al tydelighed den rovdrift, der er blevet drevet på skovens træer.

Billedet til venstre er taget i 1975, mens billedet til højre er fra 2012, hvor man tydeligt kan se civilisationens påvirkning af naturen. Det affotograferede områder er på rundt regnet 2.300 kvadratkilometer - eller hvad der svarer til over 305.000 fodboldbaner eller cirka 39 gange Manhattans størrelse. Til sammenligning er Fyns samlede areal på 2.984 kvadratkilometer. (Foto: NASA)

Sammenligningen er ikke til at tage fejl af. Civilisationens indtog i Amazonas regnskov minimerer langsomt, men sikkert skovområderne.

Det vidner NASA's nyligt offentliggjorte billede taget af deres klodeovervågningssatellitter Landsat 5 og 7 om.

Billedet er taget fra luften over staten Rondônia i det vestlige Brasilien. Afskovningen startede, da der i 1979 blev etableret en stor nord-sydgående vej gennem regnskoven.

Se et stort billede her.

'Sildebensskov' er den værste slags

Langsomt, men sikkert har hovedfærdselsåren affødt små forgreninger, efterhånden som nybyggerne har bevæget sig ind i den tætte skov. For at bane sig vej, starter de med at fælde noget skov for derefter at brænde større områder af, så de kan lave marker.

Over tid skaber det de sildebenslignende mønstre, man kan se på billedet til højre.

Det er langt mere kritisk for regnskovens biodiversitet, end hvis et stort område på én gang var blevet ryddet. Biodiversitet afhænger nemlig af, hvor mange kanter en skov har. Jo flere kanter, jo færre dyr, træer og beplantning. En kant gør en skov følsom for udtørring, vindskader, jagt og ulovlig træfældning.

Rydning af regnskov aftager

Ifølge NASA's tal blev der mellem 1980 og 1992 fældet i omegnen af 2.600 kvadatkilometer skov i Rondônia hvert år.

Selvom der hvert år stadig ulovligt fældes masser af kvadratkilometer regnskov i Amazonas, så er fældningen samlet set aftaget de seneste ti år.  Således blev 23 procent mindre skov fældet i perioden august 2011 til juli 2012 end samme periode året før.

NASA har lavet et kort over, hvor meget skov der er forsvundet mellem 2005 og 2010, her markeret med rødt.

Der sker meget på 5 år.

Det sidste kort som viser ændringen fra 2005 til 2010 er godt nok foruroligende. Utroligt så meget der kan ske på 5 år.

De rige lande kan opkøbe regnskov.

Ja det kan vi, som et middel til bevarelse af regnskov. Vi kan f.eks. bruge 1 eller 2 % af vores pensionspenge, måske mere for det er en god langsigtet investering, med en god forrentning i den lange ende. Vi udvikler f.eks. mange nye produkter ved at kikke på hvordan naturen fungere omkring de mange arter og planter. Jeg ejer selv sammen med andre en symbolsk størrelse regnskov , jeg husker ikke lige hvor.
Stil disse krav allerede nu til din pensionskasse og politikerne, at du vil have lov til at frigøre allerede nu en lille procentdel af dine pensionsmidler i opkøb af regnskov.
Hvis pensionskassen nægter, tør politikerne ikke sige nej.
Tag dit ansvar på dig allerede i dag for en bæredygtig verden, vi alle er en del af.