Se en smuk stjerne-gejser
Rumteleskopet Hubble har set nærmere på en gejser af varm gas, der skabes af en nyfødt stjerne.

Herbig-Haro 110 set af Rumteleskopet Hubble. (Foto: NASA, ESA og Hubble Heritage team (STScI/AURA))

Med sit store øje af glas har Rumteleskopet Hubble set nærmere på en jetstråle af varm gas skabt af en nyfødt stjerne, der ligger ca. 1.300 lysår fra Jorden i retning mod stjernebilledet Orion.

Jetstråler er et velkendt fænomen i universet. De dannes når et centralt objekt - fx en nyfødt stjerne eller et sort hul - er omgivet af en roterende skive af varm gas. Dele af gassen skydes ud vinkelret på skiven og danner strålerne.

Sådan dannes en stjerne

En stjerne dannes i en roterende skive af gas og støv, der vokser ved, at tyngdekraften trækker materiale ind fra omgivelserne.

Forskerne formoder, at en sådan skive stopper med at vokse, når den nyfødte stjerne udvikler jetstråler og en kraftig partikelstrøm (stjernevind), der blæser det omkringliggende materiale væk.

Stjernegejser sladrer om den nyfødte stjerne

Når jetstrålerne af materiale strømmer væk fra de nyfødte stjerner, brager de ind i de omkringliggende skyer af gas og støv. Derved skabes markante strukturer som bobler og buer. Sådanne udstrømningsfænomener kaldes Herbig-Haro-objekter efter de to astronomoner George Herbig og Guillermo Haro.

Det aktuelle objekt, som Hubble har set på, kaldes Herbig-Haro 110. Herbig-Haro-objekter er interessante, fordi de både sladrer om den nyfødte stjernes aktivitet og forholdene i stjernens nærmeste omgivelser.