Annonceinfo

Se årets vildeste nye dyr

GalleriSe listen over over årets ti mest spændende nyfundne dyrearter. En af organismerne er fundet i en ni-årig piges næse.

Biologien som videnskab har efterhånden mange år på bagen, men det er kun et fåtal af verdens arter, som vi endnu kender til.

Hvert år finder biologer og amatører mellem 10.000 og 20.000 nye arter, og ti af dem bliver af International Institute of Species Exploration på Arizona State University  udpeget som de mest spændende. Listen omfatter i år en såkaldt 'pandekage-flagermusfisk', en kæmpe frugtædende varan på to meter og en fårekylling, som bestøver planter.

»Når en varan på to meter kan forblive ukendt så længe, så illustrerer det, hvor langt vi er fra at kende det hele,« siger professor Niels Peder Kristensen fra Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet.

Professoren har siddet med i det panel af systematiske biologer, som har sammensaet årets top ti-liste.

Listen:

1. Caerostris darwini (edderkop)
  2. Mycena luxaeterna (svamp)
  3. Halomonas titanicae (bakterie)
  4. Varanus bitatawa (varan)
  5. Glomeremus orchidophilus  (fårekylling)
  6. Philantomba walteri (antilope)
  7. Tyrannobdella rex (igle)
  8. Psathyrella aquatica (svamp)
  9. Saltoblattella montistabularis (kakkelak)
  10. Halieutichthys intermedius (fisk)
Store edderkopper og kæmpevaraner er sjældne fund

Biologerne har lagt vægt på forskellige kriterier i udvælgelsen af de ti. For Niels Peder Kristensen har det været vigtigt at fremhæve fundet af de dyr, som bedst viser, hvor ubeskrevet Jordens dyreliv er.

Derfor har han blandt andet lagt vægt på fundet af meget store dyr. Blandt andet den frugtædende varan og en kæmpeedderkop, som laver et meget stort spind.

»Store organismer er ikke biologisk interessante, fordi de er store. Men det er spektakulært, at de har undgået opmærksomhed frem til nu,« siger biologen.

Ofte er nye dyrearter insekter, eller også er de blevet fundet med helt specielle teknikker på eksempelvis havets bund.

Speciel igle fundet i piges næse

Blandt listens top ti-arter er også en igle med store tænder i et kæbeparti, som Niels Peder Kristensen betegner som en usædvanlig type. Iglen bliver ikke mindre speciel af, at den er fundet i næsen hos en ni-årig pige i Peru.

Iglen var også med på den danske forskers liste over favoritter, mest fordi den var fundet et sted, hvor vi mennesker har svært ved at undgå at bemærke, at der lever dyr.

»Der er jo masser af dyr, der lever som parasitter, der har en veterinær eller medicinsk interesse; man kunne jo så formode, at de er blevet fundet og er velbeskrevet,« siger han.

Biologen fortæller, at der findes mellem ti og 20 millioner organismer på Jorden, hvoraf vi kun har kendskab til ca. en million.

Blandt de fundne organismer er også en bakterie fra skibet Titanic og en antilope, som er blevet fundet på et kødmarked.

I anledning af sommerferien genudsender vi de bedste historier fra dyrenes verden. Denne artikel blev første gang publiceret 25. maj 2011.

Før jeg læste artiklen