Se 10 milliarder år gammel stjernedans

Verdens længste flirt? ESA har frigivet et smukt billede af en kæmpe klynge af stjerner, som på grund af tyngdekraftens tiltrækning har danset rundt om hinanden i mere end 10 milliarder år.

Billedet blev taget af Hubbles Wide Field Camera af Advanced Camera for Surveys og kombinerer synligt og infrarødt lys. (Foto: ESA/Hubble & NASA)

NASA /ESA Hubble Space Telescope frigav tidligere på ugen dette billede af stjernehoben Messier 68 på ESA’s hjemmeside som ’ugens billede’.

Billedet viser en smuk udsigt til den overfyldte stjernelejr ved navn Messier 68, et sfærisk, stjernefyldt område af rummet kendt som en kuglehob.

Gensidig gravitationel tiltrækning blandt klyngens hundrede tusinder, eller endda millioner, af stjerner holder hobens medlemmer i skak. Det betyder, at kuglehobe som Messier 68 hænger sammen i mange milliarder af år.

Forskere kan måle hobens alder

Astronomer kan måle alderen på kuglehobene ved at undersøge lyset fra deres iboende stjerner.

Messier 68 er beliggende ca. 33.000 lysår fra Jorden og er en del af stjernebilledet Hydra.

Den franske astronom Charles Messier indførte hoben som den 68. post i sit berømte katalog i 1780.

De kemiske elementer efterlader en form for signatur i dette lys, og lyset kan afsløre, at stjerner i kuglehobe typisk indeholder færre tunge grundstoffer som kulstof, ilt og jern, end stjerner som for eksempel Solen.

Eftersom forudgående generationer af stjerner gradvist skaber flere af disse grundstoffer, kan astronomerne regne sig frem til, at stjerner med færre tunge grundstoffer er levn fra tidligere epoker i universet.

Faktisk rangerer stjernerne i kuglehobe som Messier 68 blandt de ældste og kan dateres til at være mere end 10 milliarder år gamle.