Saml og se meteor ramme dansk grund
PUSLESPIL: Danske forskere har fundet spor efter det største og ældste meteor-nedslag i Jordens historie. Saml puslespillet og se en illustration af nedslaget.

I sidste uge gav en kæmpe-nyhed genlyd over hele Jorden: Verdens største meteor-krater findes i Grønland.

Seniorforsker Adam A. Garde fra GEUS opdagede ved et tilfælde krateret, da han sad på sit kontor og undrede sig over, hvorfor den region er så ekstermt påvirket af mærkelige kemisk reaktioner mellem bjergarter og det varme vand - i fagsprog kaldet omdannelser.

Forklaringen var simpel: havvand er væltet ned i et enormt meteorkrater.

Forskere har nu regnet ud, at krateret blev skabt af en 30 km stor meteorit for 3 mia. år siden.

Meteorittens kollision med Jorden var fudstændig afsindig. Det kan du forvisse dig om ved at se en rekonstruktion af sammenstødet på billedet herover - hvis du ellers kan samle puslespillet. (Kræver flash-player.)

Du kan også læse Videnskab.dk's korte omtale af opdagelsen i nyhedsnoten her:

Verdens største meteor-krater fundet i Grønland

Grafikken er lavet af Carsten Egestal Thuesen, GEUS.