Sådan ser det ud, når Solen 'eksploderer'
For nyligt fangede en af NASA's satellitter et usædvanligt stort og smukt soludbrud fra vores nærmeste stjerne. Det er der kommet denne fantastisk flotte video ud af.

I denne smukke video fra NASA’s SDO-satellit (Solar Dynamics Observatory) kan du se, hvordan et soludbrud ser ud helt tæt på.

Fænomenet tog næsten tre timer, men i videoen er det forkortet til lidt over et halvt minut. Soludbruddet, som fandt sted 31. august 2012, er et af de største og flotteste soludbrud, SDO-satellitten har observeret.

Nogle af de elektrisk ladede partikler fra soludbruddet ramte desuden Jorden nogle dage efter, hvilket skabte intenst nordlys ved Jordens poler.

Skyldes ustabilitet i Solens magnetfelt

Solen har perioder, eller cyklusser, som i starten af perioden indebærer lav solaktivitet, mens aktiviteten topper hen i mod cyklussens slutning med mange solpletter og soludbrud. En cyklus kan være af varierende længde, men strækker sig normalt over 10-11 år.

Aktiviteten kan blandt andet måles ved at tælle antallet af pletter på stjernens overflade.

Solpletter og soludbrud skyldes ustabilitet i Solens magnetfelt, kombineret med Solens rotation.

Solpletterne er koldere end resten af overfladen og virker derfor mørkere, men der foregår en voldsom aktivitet i sådanne områder - det er områder med intens magnetisk aktivitet.