Sådan ser Danmarks Nationale Biobank ud
Hvordan strukturerer man lige syv millioner biologiske prøver? Det kan du se i videoen her, hvor Statens Serum Institut viser rundt i en af verdens største biobanker.

På Statens Serum Institut ligger Danmarks Nationale Biobank med mere end syv millioner biologiske prøver fra danskerne. (Video: Statens Serum Institut)

Har du svært ved at huske, hvor du lægger dine ting? Mister du tit dine nøgler?

Så skal du nok ikke arbejde for Danmarks Nationale Biobank. Her har de nemlig at gøre med syv millioner biologiske prøver.

Nu kan du til gengæld få lov at se, hvordan det hele ser ud, uden at være bange for at rode rundt i sagerne. For Statens Serum Institut har lavet en video, der viser, hvordan de opbevarer deres mange DNA-prøver fra flere generationer tilbage.

Men selv om du er et rodehovede, kan du måske alligevel godt få job i Danmarks Nationale Biobank, for det er ikke mennesker men robotter, der holder styr på mange af DNA-prøverne i den -20 oC kolde biobank.

LÆS OGSÅ: Ny biobank skal løse juridiske og etiske problemer

Hele Danmarks DNA samlet på ét sted

I biobanken opbevarer de DNA-holdig materiale, som ren DNA, blod, celler og PKU-kort, som man får taget ved fødslen. Men de har også plads til mere følsomme biologiske prøver som celler med plasma-elementer fra blodet, der indeholder biomarkører eller antistoffer.

Disse prøver opbevares ved -80 oC, da det nedbrydes ved højere temperaturer.

Statens Serum Institut står for Danmarks Nationale Biobank

Væv og blodprøver opbevares i Danmarks Nationale Biobank på Statens Serum Institut. Biobanken er skabt i samarbejde med sygehuse, universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner, der indsamler eller benytter biologisk materiale. (Foto: Statens Serum Institut)

Førhen var prøverne opbevaret på laboratorier og hospitaler rundt i landet, men nu er de samlet under samme tag.

»Grundet et totalt overblik kan man bruge både nye indsamlinger og ældre prøver til at lave meget store befolkningsstudier. Man kan søge på meget specifikke diagnoser, og vil kunne finde et robust materiale, fordi vi har så mange prøver,« fortæller Lasse Boding, der er koordinator for Danmarks Nationale Biobank, i videoen.