Røntgenøjne klar til start
Opsendelsen af NuSTAR-rumteleskopet skal efter planen ske d. 13. juni. NuSTAR skal studere universet med dansk teknologi.
NuSTAR i rummet (illustration: NASA/JPL-Caltech)

Netop nu er er er fuld gang i de sidste forberedelser til opsendelsen af NASA-rumteleskopet Nuclear Spectroscopic Telescope ARray (NuSTAR).

NuSTAR vil som det første rumteleskop nogensinde være i stand til at lave skarpe billeder af meget energirig røntgenstråling.

NuSTAR skal først løftes op i stor højde

Opsendelsen skal ske fra Kwajalein-atollen i Stillehavet.

Der bliver ikke tale om en traditionel raketopsendelse, idet NuSTAR-skal flyve ud i rummet med en Pegasus XL-raket, der ikke starter fra Jorden, men først løftes op i stor højde af et fly.

Opsendelsen er indtil videre fastsat til d. 13. juni omkring kl. 17:30 dansk tid, hvor tidspunktet angiver, hvornår XL-raketten med NuSTAR slippes af flyet.

DTU bidrager til missionen

NuSTARs observationer vil på afgørende vis give os ny viden om voldsomme og energirige fænomener i universet som eksploderende stjerner og sorte huller, der spiser løs af deres omgivelser.

Her bliver gas nemlig varmet op til millioner af grader og udsender derfor den energirige røntgenstråling, som NuSTAR er designet til at fange.

NuSTAR er en NASA-mission, men flere forskningsinstitutioner bidrager til missionen - bl.a. Institut for Rumforskning og -teknologi ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU Space).

DTU Space har udviklet en særlig flerlagsbelægning, der er en helt afgørende forudsætning for, at NuSTAR kan indfange den energirige røntgenstråling fra universet.