Overvældende panoramabillede af stjernetåge

GalleriHubble-teleskopet har taget en række billeder fra en af de største stjernetåger i vores nabogalakse, som nu er blevet sammensat til ét stort panoramabillede. Se detaljerede udsnit af det smukke billede her.

Et lysår er en længdeenhed, som anvendes inden for astronomi. Et lysår er den afstand, lyset tilbagelægger på et år - ét enkelt lysår svarer til 9.460.730.472.580.800 meter eller 9,5 billioner km.

Til kortere afstande bruger man lysminutter og lyssekunder som enheder.

24.  april var det 22 år siden, at Hubble-teleskopet startede sin rejse og begyndte at udforske rummet på menneskets vegne. I 22 år har Hubble været menneskets øjne i det ydre rum, og teleskopet har taget over en million billeder.

Hubble fejrede sin fødselsdag med dette utroligt smukke panoramabillede fra stjernetågen 30 Doradus, også kendt som Tarantula Nebula eller slet og ret "stjernefabrikken", som ligger i Mælkevejens nabogalakse den Store Magellanske Sky. Denne tåge er en af de eneste stjerneproducerende regioner, som kan studeres i detaljer.

Ville kaste skygger, hvis den var tættere på

30 Doradus ligger omtrent 170.000 lysår fra vores galakse, og den lyser så stærkt, at den ville kaste skygger på Jorden, hvis den havde ligget lige så tæt på os som eksempelvis Oriontågen - denne tåge ligger 1.470 lysår fra vores galakse. Desuden ville den have været på størrelse med 60 fuldmåner.

Panoramabilledet er sammensat af i alt 30 billeder, 15 fra hvert af Hubbles to kameraer. Hvis du klikker videre i galleriet ovenfor, kan du se udvalgte detaljer fra billedet, samt forklaringer på hvad billederne forestiller.

• Mød supersalamanderen, der var lige ved at æde dine forfædre

Fundet af nye fossiler ender ofte som clickbait - men de fortjener bedre. De fortæller en uvurderlig historie om livets oprindelse og kan lede os på sporet af, hvordan virkelige dyr og økosystemer har udviklet sig.
  • Acceleratorer
 – fysikkens store maskiner

Vor viden om naturen omkring os på det mikroskopiske og atomare plan skylder vi for en stor dels vedkommende opfindelsen og anvendelsen af acceleratorer. Disse enorme atomknusere har været en teknologisk kraftanstrengelse, der både har ledt til et omfattende internationalt samarbejde og til et meget væsentligt teknologisk spin-off.
    Bringes i samarbejde med 25 søforklaringer - Naturvidenskabelige fortællinger fra Søauditorierne
  • Den flyvende pilekvist

Her følger en historie. Det er en historie om faglig nysgerrighed og opfindsomhed. Om udviklingen af en geofysisk metode, der viste sig at være en blomstrende forretning. Og om en gruppe forskere, der brændte for at få deres forskning ud i virkeligheden.

Bestil en forsker