Overvældende panoramabillede af stjernetåge

GalleriHubble-teleskopet har taget en række billeder fra en af de største stjernetåger i vores nabogalakse, som nu er blevet sammensat til ét stort panoramabillede. Se detaljerede udsnit af det smukke billede her.

Et lysår er en længdeenhed, som anvendes inden for astronomi. Et lysår er den afstand, lyset tilbagelægger på et år - ét enkelt lysår svarer til 9.460.730.472.580.800 meter eller 9,5 billioner km.

Til kortere afstande bruger man lysminutter og lyssekunder som enheder.

24.  april var det 22 år siden, at Hubble-teleskopet startede sin rejse og begyndte at udforske rummet på menneskets vegne. I 22 år har Hubble været menneskets øjne i det ydre rum, og teleskopet har taget over en million billeder.

Hubble fejrede sin fødselsdag med dette utroligt smukke panoramabillede fra stjernetågen 30 Doradus, også kendt som Tarantula Nebula eller slet og ret "stjernefabrikken", som ligger i Mælkevejens nabogalakse den Store Magellanske Sky. Denne tåge er en af de eneste stjerneproducerende regioner, som kan studeres i detaljer.

Ville kaste skygger, hvis den var tættere på

30 Doradus ligger omtrent 170.000 lysår fra vores galakse, og den lyser så stærkt, at den ville kaste skygger på Jorden, hvis den havde ligget lige så tæt på os som eksempelvis Oriontågen - denne tåge ligger 1.470 lysår fra vores galakse. Desuden ville den have været på størrelse med 60 fuldmåner.

Panoramabilledet er sammensat af i alt 30 billeder, 15 fra hvert af Hubbles to kameraer. Hvis du klikker videre i galleriet ovenfor, kan du se udvalgte detaljer fra billedet, samt forklaringer på hvad billederne forestiller.

• Store opdagelser: Nordlysets gåde

I H.C. Andersens eventyr Snedronningen rider lille Gerda på et rensdyr til Lapland. Ulvene hyler, og ravnene skriger. »'Fut! Fut!’ sagde det på himlen. Det var ligesom om de nyste rødt. ’Det er mine gamle nordlys’, sagde rensdyret, ’se, hvor de lyse!’«
    Bringes i samarbejde med 50 opdagelser - Højdepunkter i naturvidenskaben
  • Se dødskampen mellem blæksprutte og fisk

Amerikanske forskere har været så heldige at fange en kamp til døden mellem en lille blæksprutte og en meget større fisk. Se hele den intense kamp for overlevelse her.
  • Fortidskryb havde øjne i siden

Sensationelle røntgenbilleder af et usædvanligt velbevaret og ældgammelt spindler-fossil afslører at en såkaldt mejer havde øjne i siden.