Overvældende panoramabillede af stjernetåge

GalleriHubble-teleskopet har taget en række billeder fra en af de største stjernetåger i vores nabogalakse, som nu er blevet sammensat til ét stort panoramabillede. Se detaljerede udsnit af det smukke billede her.

Et lysår er en længdeenhed, som anvendes inden for astronomi. Et lysår er den afstand, lyset tilbagelægger på et år - ét enkelt lysår svarer til 9.460.730.472.580.800 meter eller 9,5 billioner km.

Til kortere afstande bruger man lysminutter og lyssekunder som enheder.

24.  april var det 22 år siden, at Hubble-teleskopet startede sin rejse og begyndte at udforske rummet på menneskets vegne. I 22 år har Hubble været menneskets øjne i det ydre rum, og teleskopet har taget over en million billeder.

Hubble fejrede sin fødselsdag med dette utroligt smukke panoramabillede fra stjernetågen 30 Doradus, også kendt som Tarantula Nebula eller slet og ret "stjernefabrikken", som ligger i Mælkevejens nabogalakse den Store Magellanske Sky. Denne tåge er en af de eneste stjerneproducerende regioner, som kan studeres i detaljer.

Ville kaste skygger, hvis den var tættere på

30 Doradus ligger omtrent 170.000 lysår fra vores galakse, og den lyser så stærkt, at den ville kaste skygger på Jorden, hvis den havde ligget lige så tæt på os som eksempelvis Oriontågen - denne tåge ligger 1.470 lysår fra vores galakse. Desuden ville den have været på størrelse med 60 fuldmåner.

Panoramabilledet er sammensat af i alt 30 billeder, 15 fra hvert af Hubbles to kameraer. Hvis du klikker videre i galleriet ovenfor, kan du se udvalgte detaljer fra billedet, samt forklaringer på hvad billederne forestiller.