Om forfatteren

Sybille Hildebrandt

Journalist

Ansat som journalist på videnskab.dk april 2008 - april 2013. Cand. scient. i fysik og astronomi 1997, Den Journalistiske Tillæggsuddanelse fra DJH 1995.Inden jeg kom på videnskab.dk i april 2008 arbejdede jeg som redaktionssekretær på Ingeniøren, og før det på Illustreret Videnskab, hvor jeg har været en længere årrække. Mit første job efter endt udddannelse var som konsulent for UNI-C i Århus.Mine primære fokusområder:Forskningspolitik (Undervisning, H-index. peer review, bibliometri, forskningsmetoder, didaktik). Naturvidenskab (Klima, astronomi, rumfart, teknologi, it, kemi, fysik, biologi og geologi.)Medicin (Lægemiddelforskning, sygdomme, sundhed, behandling)Jeg kan dog også finde på at skrive artikler inden for humaniora, typisk inden for områderne arkæologi, historie, musik, psykologi og antropologi.Se Videnskab.dks redaktion

Nyopdaget planet på størrelse med Månen er den hidtil mindste

Rumteleskopet Kepler har fundet den hidtil mindste af alle kendte planeter. Den er lige så lille som Jordens nære følgesvend, Månen. Astronomerne vurderer, at små planeter er ekstremt hyppige.

NASA's Kepler-mission har opdaget et nyt planetsystem, der er hjemsted for den mindste planet, der hidtil er fundet om en stjerne lig vores sol. Systemet befinder sig 210 lysår herfra i Stjernebilledet Lyren.

Denne grafik sammenligner størrelserne af de tre nyopdagede planeter med de planeter, vi kender fra vores eget solsystem. Den mindste er på størrelse med Jordens måne, den mellemste er en anelse mindre end Venus, mens den største er to gange Jordens størrelse. (Illustration: NASA/Ames/JPL-Caltech)