Nyopdaget haj går på havbunden
Forskere har opdaget en ny haj-art på havbunden ud for Indonesien. Hajen bevæger sig fremad halvt gående, halvt svømmende med sine finner. Se hvordan det ser ud herunder.

Hvordan udviklede havdyr sig til at leve på landjorden? Det spørgsmål har i årevis rumsteret i knolden på biologer.

Nogle forskere mener, at svaret kan findes på bunden af havet ud for Indonesiens kyst. Der lever bambushajer, der vralter henover havbunden med sine bordtennisbat-formede finner.

En nyopdaget haj har fået navnet Hemiscyllium halmahera efter øen Halmahera, nær ved hvor hajen blev fundet. Det var forskere fra Western Australian Museum og det amerikanske institut Conservation International, der fandt den.

Deres opdagelse er beskrevet i det videnskabelige tidsskrift Aqua International Journal of Ichthyology

Missing link mellem hav- og landjord?

Det er absolut ikke første gang, den type haj er blevet opdaget. Halmahera-hajen er den niende vandrende haj, forskere har fundet.

Det har resulteret i en debat, om denne type hajer kan være det missing link mellem hav- og landjordsdyr, som forskerne har søgt efter i årevis.

Forskere fra the ReefQuest Centre for Shark Research i Vancouver mener for eksempel, at disse hajers klumsede gangart ligner måden de første landlevende hvirveldyr bevægede sig på. De sammenligner gangen med salamanderes.

Andre forskere er mere lunkne. Rainer Froese fra GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research i Kiel påpeger eksempelvis overfor NewScientist, at hajer såsom Halmahera-hajen ikke deler slægtskab med fisken coelacanth. De har ikke udviklet sig i millioner af år og regnes for at være et levende fossil. Coelacanthers finner ligner meget benene på fossiler af de tidligste landdyr.

Halmahera-hajen menes at bruge finnerne til at krybe ind i hulrum i koralrev, mens den leder efter føde eller ly.