Nye utrolige billeder af Solen

NASA's nye solsatellit, Solar Dynamics Observatory, er begyndt at levere billeder af Solen, og optagelserne er helt fantastiske.

SDO er udstyret med tre videnskabelige instrumenter:

Den 11. februar i år blev NASA-satellitten Solar Dynamics Observatory (SDO) succesfuldt sendt i kredsløb om Jorden. Nu er SDO så begyndt at levere billeder af Solen, og forskerne er mere end begejstrede. Billederne er af fantastisk kvalitet og lover godt for SDO's mission, der skal vare i mindst fem år. Billedet her viser Solen optaget i energirigt ultraviolet lys. Dette lys udsendes af meget varm gas i Solens atmosfære - koronaen. Farverne på billedet angiver gassens temperatur, hvor rødlige farver svarer til ca. 60.000 grader, mens blålige farver svarer til temperaturer på mindst 1 million grader. Bemærk den store tunge af varm gas - en protuberans - der skyder ud fra Solen (øverst til venstre). SDO er udstyret med tre videnskabelige instrumenter: Atmospheric Imaging Assembly (AIA) Extreme Ultraviolet Variability Experiment (EVE) Helioseismic and Magnetic Imager (HMI) AIA består af fire teleskoper, der skal studere Solens overflade, mens EVE skal registrere variationer i Solens ultraviolette lys. HMI skal kortlægge Solens magnetfelt og studere Solens indre opbygning. Sidstnævnte skal gøres ved at lave helioseismologi, der er studier af lydbølger, som er passeret gennem Solen. Forskere fra Aarhus Universitet er involverede i HMI-instrumentet. Stærkt supplement SDO er et meget stærkt supplement til de satellitter, der allerede i flere år har holdt øje med Solen - herunder ESA/NASA's SOHO-satellit og NASA's to STEREO-satellitter. Med observationerne af Solen håber forskerne at lære meget mere om, hvordan vores stjerne er opbygget, og hvordan dens til tider voldsomme aktivitet og konsekvenserne for Jorden - det såkaldte rumvejr - kan forudsiges. Lavet i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium

Forskere fra Aarhus Universitet er involverede i HMI-instrumentet.

Stærkt supplement