Ny teori: Vi lever i et ormehul
Vores univers kan ligge som en kinesisk æske inde i et såkaldt ormehul i et større univers, foreslår en ny teoretisk model.

Et sort hul vil ikke kunne ses i sig selv, men kan opdages ved at dets kraftige tyngdefelt afbøjer lyset fra objekter som ligger bag ved. (Billede: Ute Kraus.)

Måske opstod universet ikke i en kæmpe eksplosion for over 13 milliarder år siden - kendt som 'The Big Bang'.

Den amerikanske fysiker Nikodem Poplawski foreslår i stedet, at det hele startede da en stor stjerne kollapsede i et større univers.

Set udefra ville den kollapsede stjerne opføre sig nøjagtigt som et sort hul, hvor tyngdekraften bliver så stærk, at stoffet i stjernen presser sig selv sammen til et uendeligt lille punkt.

Hvide huller danner broer

Men Poplawskis teori foreslår, at sådanne tilsyneladende sorte huller i nogle tilfælde kan være det forskerne kalder 'hvide huller'.

I sådanne hvide huller dannes såkaldte Einstein-Rosen-broer, bedre kendt som ormehuller, eller genveje gennem tid og rum.

I sådanne ormehuller kan nye universer opstå, rapporterer hjemmesiden for tidsskriftet 'Science'.

Teorien om alt

Denne teori kan løse flere problemer som fysikerne bakser med.

Et problem er, at tyngdekraften ikke kan forenes med de andre grundlæggende kræfter i universet: kræfterne som virker i atomkernerne og de elektromagnetiske kræfter.

Denne figur er en analogi, som illustrerer hvordan et ormehul kan danne en genvej gennem et todimensionelt rum, den grønternede overflade, som krummer sig gennem en højere, tredje dimension. Vi må forestille os at vores tredimensionale rum tilsvarende kan krumme sig i en fjerde dimension. (Illustration: Benji64)

Men hvis et andet univers fandtes før vores eget, kan tyngdekraften spores tilbage til et punkt hvor alle kræfterne forenes, ifølge artiklen.

En sådan forening kan bringe forskerne et skridt nærmere drømmen om 'teorien for alt' (Theory of Everything, TOE).

Ud af ormehullet?

Et andet problem er, at vores univers udvider sig hurtigere og hurtigere, selv om tyngdekraften burde bremse denne udvidelse.

Forskerne har foreslået at udvidelsen skyldes en teoretisk 'mørk energi'.

Ideen om at universet befinder sig inde i et ormehul, tilbyder en anden forklaring. Ormehullet udvider sig nemlig i begge ender, og hvis universet er på vej ud af ormehullet, kan dette forklare udvidelsen.

Den nye teori præsenteres i en artikel i tidsskriftet Physics Letters.