Nazisters buddhistiske figur stammer fra rummet
Nazisterne jagtede kulturskatte i Østen. Med sig hjem havde de en buddhistisk gudefigur, som viser sig at komme fra rummet.
Det er uvist,hvilken guddom den buddhistiske figur forestiller. Men det kan være guden for velstand og krig Vaisravana også kendt som Jambhala. Den lille skulptur er ca. 24 cm høj og vejer 10,6 kilo.(Foto: Elmar Buchner)

Koblingen mellem rummet, en gammel figur af en gammel buddhistisk guddom og nazister lyder måske som et meget udvandet plot til en femte Indiana Jones-film.

Men faktisk er det den meget komprimerede sum af et nyt forskningsresultat, ifølge LiveScience.

Nazisterne bragte nemlig mellem 1938 og 1939 en masse kulturhistoriske genstande fra Tibet hjem til Tyskland.

En buddhistisk gudefigur med et svastika på maven, som var lavet af et helt særligt materiale, var en af disse genstande. Den er nemlig lavet af resterne af en gammel meteorit, som har ramt et område på grænsen mellem Sibirien og Mongoliet.

»Man kan undre sig over, om svastikasymbolet var motivation nok til at fragte meteorit-genstanden helt til Tyskland,« skriver en forsker i online-udgaven af The Journal Meteoritic & Planetary Science. Han har været med til at analysere meteorit-buddhaen.

Nazister ledte efter ariers oprindelse

Den buddhistiske figur er blandt de indviede kendt som ’Jernmanden’.

Det var zoologen og etnologen Ernst Schäfer, som bragte den hjem fra Tibet til Nazityskland mellem 1938 og 1939. Nazisterne havde sendt Ernst Schäfer ud i verden på en pseudovidenskabelig jagt efter ariernes oprindelse.

Svastikaet, som vi kender som hagekors, er i Indien og det østlige Asien kendt som et lykkebringende symbol.
Kilde: Wikipedia

Jernmanden blev sidenhen privateje.

Ejeren gav i 2007 og 2009 tilladelse til, at forskeren Elmar Bucher og hans kolleger fra Stuttgart Universitet analyserede små prøver fra figuren.

I 2009 tog forskerne en lille bitte prøve fra gudestatuens indre. Det inderste materiale var nemlig blevet mindst udsat for forurening.

Forskerne fandt ud af, at figuren var hugget ud af den meget sjældne type geologisk materiale kaldt ataxit, som stammer fra meteoritter.

Guddom hugget ud af meteorit

Den kemiske analyse viste, at Jernmanden højst sandsynligt engang har ligget som en meteorit på den såkaldte Chinga-slette, som ligger på grænsen mellem Sibirien og Mongoliet.  Chinga-området er kendt for at rumme op til 250 små meteoritter, men enkelte er relativt store.

Der er for eksempel fundet meteoritterstykker, som vejer mere end 10 kilo.

De mange fragmenter stammer fra Chinga-meteoritten, som forskere mener, ramte Jorden for 10-20.000 år siden.

Den største meteorit, man har fundet på Jorden, er Hoba-meteoritten. Den er lavet af ataxit og vejer mere end 60 tons. Ataxit har et højt indhold af jern og nikkel.
Kilde: LiveScience

Det geologiske materiale på egnen blev først dokumenteret i 1931, men Jernmanden viser, at der er blevet lavet minedrift på området længe før. Sandsynligvis for at finde smukke materialer til at lave kunstgenstande som Jernmanden af.

Kulturarv af rummateriale er uvurderlig

Mange kulturer har haft øje for det helt særlige materiale, som rester fra meteoritter udgør. Det har nemlig været egnet til at lave dolke og smykker af. Men en gudefigur af ataxit som Jernmanden er ikke set før.

Derfor vil forskernes analyse få betydning for den buddhistiske figurs værdi, fortæller Elmar Buchner:

»Jernmanden er det eneste eksempel på, at man har hugget en menneskelignende figur ud af geologisk materiale fra en meteorit, hvilket betyder, at man intet har at sammenligne med, hvad angår en vurdering af dens værdi.«

Forskerne har i deres undersøgelser fundet ud, at figuren må være tusind år gammel.

Sammenlagt med det specielle geologiske materiale, mener Elmar Buchner, at den buddhistiske skulptur må være uvurderlig.

Så hvis du elsker Indiana Jones-universet og drømmer om at have nazi-buddhaen til at stå derhjemme, så skal du altså have en meget stor pengepung.