NASA kigger 13,2 milliarder år tilbage i tiden

VideoMed hjælp fra Hubble-teleskopet har NASA opnået et særdeles dybt billede af det fjerneste univers. På den måde kan vi blive klogere på, hvordan galakserne så ud i universets barndom.

Emner: , , ,
Videoen er produceret af NASA.

NASA har samlet en lang række af deres bedste billeder for at kreere det dybeste blik ud i rummet nogensinde. Mere nøjagtigt kigger vi i det nye billede omkring 13,2 milliarder år tilbage i tiden.

Billedet er lavet ved at kombinere mere end 2.000 billeder fra NASA’s Hubble Space Teleskop fra de seneste 10 år af et enkelt udsnit af himlen. Det nye billede, som kaldes 'eXtreme Deep Field' (XDF), er blevet til ved at fokusere på samme område i det oprindelige ’Hubble Ultra Deep Field’-billede fra 2004 - det hidtil dybeste billede af universet optaget i almindeligt, synligt lys.

'XDF' er endnu mere detaljeret end Hubble Ultra Deep Field og viser flere end 5.500 ekstremt lyssvage galakser. Lyset i de mest lyssvage galakser i flokken skulle forstærkes 10 milliarder gange, for at det menneskelige øje ville kunne se det.

En tidsmaskine til universets barndom

Billedet er ikke bare et dybt kik ud i rummet, men også en tidsmaskine, der giver astronomerne mulighed for at se, hvordan galakser har set ud gennem universets historie.

»Det er et spektakulært fotografi. Vi har studeret dette område i omkring 22 dage og har opnået et særdeles dybt billede af det fjerne univers, og derfor ser vi, hvordan galakser så ud i deres spæde begyndelse«, siger Michele Trenti, der er en del af forskerholdet på University of Cambridge.