Annonceinfo

NASA finder fodspor fra dinosaur i egen baghave

VideoFodaftrykket fra en pansret, tung dinosaur er blevet fundet i baghaven på NASA's Goddard Space Center. I samme ombæring er adskillige fodaftryk fra mindre dinosaurer også dukket op.

På NASA’s Goddard Space Flight Center (GSFC) i Maryland, USA, er nogen af verdens dygtigste hjerner samlet for at bygge rumskibe og anden avanceret teknik, som mennesker kan bruge til at udforske universet.

Men stedet hvor rumforskerne i dag regerer, har dinosaurerne engang kunnet kalde deres hjem, fortæller dino-ekspert Ray Stanford.

For nylig opdagede han nemlig aftrykket fra en kæmpe, kluntet dinosaur med store pigge - en ’nodosaur’ - i NASA’s egen baghave på GSFC’s område.

Dinoen har bevæget sig hurtigt

Fodaftrykket er på størrelse med en almindelig middagstallerken og afslører aftryk fra fire dino-tæer.

Nodosaureren var et pansret, tungt bæst med udstikkende knogler, og den herskede i området for omkring 110 millioner år siden.

Det var under Kridttiden, som varede fra omkring 125 millioner år siden til for 65 millioner år siden.

Nodosaurer var planteædere, og lige præcis dette eksemplar ser ud til at have bevæget sig hurtigt, eftersom dens hæl ikke er sunket dybt ned i jorden.

Fandt flere dino-aftryk i området

Ray Stanford er selv amatørpalæontolog med flere videnskabelige udgivelser i ryggen.

Han fik dog alligevel sit fund bekræftet med John Hopkins Universitets dinosaurekspert David Weishampel, før han gik til pressen med det utrolige fund.

Ray Stanford fandt også adskillige fodaftryk fra mindre dinosaurer i området, sandsynligvis fra kødædende theropoder. Therophoder er en dinosaurart som også tæller de første fugle.

»Det er skægt at tænke på, at rumforskerne går lige præcis her, hvor dette store, tungt armerede dyr også satte sine fødder for 110-112 millioner år siden,« udtalte Ray Stanford til embedsmænd fra GSFC om sit fund.

• Acceleratorer
 – fysikkens store maskiner

Vor viden om naturen omkring os på det mikroskopiske og atomare plan skylder vi for en stor dels vedkommende opfindelsen og anvendelsen af acceleratorer. Disse enorme atomknusere har været en teknologisk kraftanstrengelse, der både har ledt til et omfattende internationalt samarbejde og til et meget væsentligt teknologisk spin-off.
    Bringes i samarbejde med 25 søforklaringer - Naturvidenskabelige fortællinger fra Søauditorierne
  • Den flyvende pilekvist

Her følger en historie. Det er en historie om faglig nysgerrighed og opfindsomhed. Om udviklingen af en geofysisk metode, der viste sig at være en blomstrende forretning. Og om en gruppe forskere, der brændte for at få deres forskning ud i virkeligheden.
  • Hør lyden, der kan skræmme en elefant

Elefanter spiser landmændenes afgrøder i Indien. Forskeren har lavet test for at finde frem til den mest effektive metode til at holde dem væk.

Bestil en forsker