Annonceinfo

NASA finder fodspor fra dinosaur i egen baghave

VideoFodaftrykket fra en pansret, tung dinosaur er blevet fundet i baghaven på NASA's Goddard Space Center. I samme ombæring er adskillige fodaftryk fra mindre dinosaurer også dukket op.

På NASA’s Goddard Space Flight Center (GSFC) i Maryland, USA, er nogen af verdens dygtigste hjerner samlet for at bygge rumskibe og anden avanceret teknik, som mennesker kan bruge til at udforske universet.

Men stedet hvor rumforskerne i dag regerer, har dinosaurerne engang kunnet kalde deres hjem, fortæller dino-ekspert Ray Stanford.

For nylig opdagede han nemlig aftrykket fra en kæmpe, kluntet dinosaur med store pigge - en ’nodosaur’ - i NASA’s egen baghave på GSFC’s område.

Dinoen har bevæget sig hurtigt

Fodaftrykket er på størrelse med en almindelig middagstallerken og afslører aftryk fra fire dino-tæer.

Nodosaureren var et pansret, tungt bæst med udstikkende knogler, og den herskede i området for omkring 110 millioner år siden.

Det var under Kridttiden, som varede fra omkring 125 millioner år siden til for 65 millioner år siden.

Nodosaurer var planteædere, og lige præcis dette eksemplar ser ud til at have bevæget sig hurtigt, eftersom dens hæl ikke er sunket dybt ned i jorden.

Fandt flere dino-aftryk i området

Ray Stanford er selv amatørpalæontolog med flere videnskabelige udgivelser i ryggen.

Han fik dog alligevel sit fund bekræftet med John Hopkins Universitets dinosaurekspert David Weishampel, før han gik til pressen med det utrolige fund.

Ray Stanford fandt også adskillige fodaftryk fra mindre dinosaurer i området, sandsynligvis fra kødædende theropoder. Therophoder er en dinosaurart som også tæller de første fugle.

»Det er skægt at tænke på, at rumforskerne går lige præcis her, hvor dette store, tungt armerede dyr også satte sine fødder for 110-112 millioner år siden,« udtalte Ray Stanford til embedsmænd fra GSFC om sit fund.