Mumie med muligt mavesår

Spor af bakterier som forårsager mavesår er blevet fundet i indianske mumier. Sygdommen var altså også et problem før Columbus kom til Amerika, viser undersøgelsen

Mumierne, som er blevet undersøgt, er formentlig over 650 år gamle, og stammer dermed fra præcolumbiansk tid. Alligevel fandt forskerne DNA-spor som viste at personerne havde været inficeret med H. pylori-bakterien mens de levede. (Foto: Yolanda Lopez Vidal and Gonzalo Castillo-Rojas)

Da Christoffer Columbus ved en tilfældighed opdagede den Nye Verden i 1492, markerede dette også begyndelsen på den store tragedie for de indianske urbefolkninger.

Ikke alene fulgte en meget brutal plyndring og senere kolonisering af hele kontinentet. De hvide erobrere medbragte også en række smitsomme sygdomme, som indianerne ikke havde nogen naturlig beskyttelse imod.

Almindelige europæiske sygdomme som skoldkopper, mæslinger og ikke mindst kopper krævede dermed millioner af indianske liv. Men europæerne kan i det mindste ikke beskyldes for at have givet indianerne mavesår. Det viser en ny undersøgelse, som er publiceret i BMC Microbiology.

Sky af ammoniak

At der findes en sammenhæng mellem mavesår og en bestemt bakterie, blev opdaget forholdsvis nyligt.

Ikke før i 1980'erne påviste forskere at bakterien helicobacter pylori (H. pylori) i de fleste tilfælde synes at være en forudsætning for at udvikle mavesår.

Mens andre bakterier ikke kan tåle det saltsyre-bad som mavesækken byder på, omgiver H. pylori sig nemlig med en slags sky af ammoniak, en basisk forbindelse som beskytter den imod mavesyren.

Dermed kan den slå sig ned i slimhinden i mavesækken, hvor den kan forårsage infektion og eventuelt mavesår.

Indiansk hule-bebyggelse fra præcolumbiansk tid i Mexico. (Foto: Yolanda Lopez Vidal and Gonzalo Castillo-Rojas)

Bakterien smitter mellem mennesker, især i barneårene.

Mumie af lille dreng

Nu viser det sig altså at bakterien forårsagede infektioner hos urbefolkningen i Mexico, også inden europæerne dukkede op.

Vævsprøver fra to mumier, som formentlig stammer fra omkring år 1350, altså næsten 150 år inden Columbus gjorde sin opdagelse, viser DNA-spor af bakterien helicobacter pylori.

De næsten 700 år gamle rester af en lille dreng og en voksen mand er ualmindelig velbevarede.

Førte til infektioner

Tidligere undersøgelser har antydet at bakterien fandtes blandt urbefolkningen i vor dages Mexico, også i præcolumbiansk tid. Men den nye undersøgelse skulle være den første som viser at bakterien førte til infektioner.

Om nogen af de mumificerede indianerne også faktisk havde udviklet mavesår, melder omtalen af undersøgelsen intet om.