Mørk energi-kamera har taget sine første billeder
Et nyt kamera, som i løbet af de næste fem år skal kortlægge en ottendedel af stjernehimlen og kan fotografere ekstremt lyssvage galakser, har netop taget sine første billeder. Se dem her.

Det nye Dark Energy Camera (DECam) i Chile har netop taget sine første billeder af ekstremt fjerne og lyssvage galakser.

Kameraet har været otte år undervejs og skal i løbet af de næste fem år tage så mange billeder, at astrofysikerne får et detaljeret panoramabillede af en ottendedel af stjernehimlen med intet mindre end omtrent 300 millioner galakser, 100.000 galaksehobe og 4.000 eksploderende stjerner, såkaldte supernovaer.

Projektet går under navnet ’Dark Energy Survey’ og har til formål at give videnskaben en dybere forståelse af den mørke energi, der menes at udgøre mere end 70 procent af alt stof og energi i universet.

Skal forstå mysteriet om mørk energi

Hvert eneste billede, Dark Energy Camera tager, kan fange op til 100.000 galakser op til otte milliarder lysår væk.

»At få det første lys igennem Dark Energy Camera markerer starten på en væsentlig ny æra i vores udforskning af det kosmiske grænseland,« udtalte James Siegrist, direktør for afdelingen for højenergifysik på U.S. Department of Energy i en pressemeddelelse.

»Resultaterne af denne undersøgelse vil bringe os tættere på en forståelse af mysteriet omkring den mørke energi, og dens betydning for universet.«