Annonceinfo

Miniaturebriller afslører: Insekter har 3D-syn

Insekter har tredimensionelt syn. Det har en gruppe forskere bevist ved at lime bittesmå stykker grønt og blåt filter foran insektets øjne.

Her ses de blå og grønne linser, der udgør knælerens 3D-briller. Måske kan den nye viden om insekterne hjælpe med at tilføje 3D-teknologi til computere og robotter. (Foto: Newcastle University)

Når man viser en almindelig 2D-film for en knæler, et rovinsekt i familie med kakerlakker, reagerer den ikke. Heller ikke selvom filmen forestiller en roterende prik, der for insektet ligner et fristende bytte.

Men giver man knæleren mikroskopiske 3D-briller på og viser en film af den samme prik bare i en tredimensionel version, går knæleren til angreb. De små kryb har altså dybdesyn ligesom os mennesker, og de bruger det til at jage. Sådan lyder konklusionen i et nyt studie af en gruppe forskere fra Newcastle University i England, skriver LiveScience.com.

»På trods af deres små hjerner er knælere sofistikerede, visuelle jægere, som kan fange deres bytte med skræmmende effektivitet. Vi kan lære meget af at studere, hvordan de opfatter verden. Vi kan blandt andet lære, hvordan 3D-syn har udviklet sig, og det kan muligvis lede til nye algoritmer for dybdeopfattelsen i computere,« siger Jenny Read, professor i synsvidenskab på Newcastle University og forfatter bag studiet.

Klistrede grønne og blå briller på med bivoks

Moderne 3D-briller, som dem vi har på i biografen, fungerede ikke til dette studie, da knælerne var for tæt på skærmen. Gammeldags røde og blå linser, som mennesker brugte før i tiden, ville heller ikke virke, da knælere ikke ser rødt lys særlig godt.

Derfor fandt Jenny Read og hendes kollegaer på at skabe skræddersyede briller med en blå og en grøn linse. De satte dem fast på insekternes øjne med bivoks, og så kunne insektbiografen gå i gang.

Knælerne fik vist både 2D- og 3D-film af prikker, der skulle forestille et lækkert bytte. Insekterne gik kun til angreb på de tredimensionelle prikker, der flød rundt foran skærmen, og derfor kan forskerne påvise, at knælerne brugte binokulært syn til at se i 3D.

Binokulært syn dækker over evnen til at sammenligne synsindtrykkene fra to øjne og omsætte de små forskelle til en meget præcis information om afstand og dybde.

Insekterne kan måske forbedre computerteknologien

Forskeren Samuel Rossel foretog i 1980'erne et studie, der pegede på, at knælere havde 3D-syn. Men han brugte prismer, der kun kunne vise en meget begrænset mængde billeder. Jenny Read og hendes kollegaers 3D-briller gør det muligt at vise insekterne alle de billeder, de vil.

Derved kan man studere, hvordan knælerne reagerer på forskellige billeder og på den måde blive meget klogere på, præcis hvordan deres dybdesyn er skruet sammen.

Denne helt nye teknik åbner ifølge forskerne selv for komplet nye veje inden for insektstudier og stereoskopiske beregninger af dydbeopfattelse.

Forskerteamet fra Newcastle University vil nu fortsætte med at undersøge algoritmerne, insekterne bruger til dybdeopfattelse. Det vil de gøre for bedre at forstå, hvordan menneskers syn har udviklet sig, og for at udvikle nye måder, hvorpå man kan tilføje 3D-teknologi til computere og robotter.

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet Scientific Reports.

Her ses knælerens reaktion på 3D-filmen. (Video: Newcastle University)