Løbsk planet måske opdaget

Astronomer har efter alt at dømme opdaget en planet, der driver af sted gennem rummet uden at være bundet til en stjerne.

En kunstners forestilling af den løbske planet, set i infrarødt lys. Den blå farve skyldes metan i planetens atmosfære, der opsluger de røde farver. Planeten er vist på baggrund af et billede af Mælkevejen, optaget i infrarødt lys. (Illustration og billede: ESO/L. Calçada/P. Delorme/Nick Risinger (skysurvey.org)/R. Saito/VVV Consortium)

Astronomer har opdaget et objekt, der ser ud til at være en planet, som bevæger sig gennem rummet uden at høre til en stjerne.

Det er ikke første gang, astronomer har afsløret en sådan løbsk planet, men den nye opdagelse er særlig interessant, fordi det er det nærmeste objekt af denne slags, der til dato er fundet. Astronomerne mener, at planeten hører til en nærtliggende strøm af unge stjerner ved navn AB Doradus Moving Group.

Varm planet er langt større end Jupiter

Planetens afstand til Solsystemet og dermed Jorden vurderes at være ca. 100 lysår, hvilket kun er ca. 25 gange længere væk end Solens nærmeste nabostjerne.

Planetens astronomisk set beskedne afstand har gjort det muligt for astronomerne at undersøge dens egenskaber. De har således bl.a. fundet ud af, at planeten er mellem fire og syv gange tungere end Solsystemets største planet, Jupiter, og at den har en temperatur på omkring 430 grader Celsius.

Løbske planeter giver forsmag på exoplaneter

Astronomerne mener, at løbske planeter kan være slynget ud af det planetsystem, hvor de er blevet født. Det er dog også muligt, at de er blevet dannet for sig selv ligesom de mindste og letteste stjerner eller de mislykkede stjerner, der kaldes brune dværge.

Under alle omstændigheder er løbske planeter meget interessante at undersøge for at lære mere om, hvordan stjerner og planeter dannes og udvikler sig.

Hvis det mod forventning skulle vise sig, at den nyopdagede løbske planet alligevel ikke hører til AB Doradus Moving Group og måske i virkeligheden ligger længere væk, vil den derfor stadig være et meget interessant objekt at studere. Desuden den giver astronomerne en forsmag på de observationer af exoplaneter, der vil blive mulige med fremtidige teleskoper og instrumenter.

Tak for info

Tak, Thomas og Kim for at hhv. spørge om og svare på de ting, der omdannede mig til et spørgtsmålstegn under læsningen af artiklen! :)

-Benjamin Svejgaard

Infrarødt

har du hørt om infrarød stråling, selv vi mennesker med en kropstemperatur på 37 udstråler det, den er usynlig for øjet men ikke for avancerede teleskoper.

Kunsten at finde

"...- nu fokuserer vi ... DER. For dér er der tilsyneladende ingenting, lad os "zoome helt ind" og se efter.."

Faktisk så er du ikke helt galt på den - man har i mange år rettet fokus på de steder hvor der tilsyneladende intet var og fundet udaf der var en masse alligevel.

Men ellers scanner på man et område over et tidsrum med flere bølgelængder.

Og det er heller ikke let at finde de små mørke objekter - men instrumenterne bliver hele tiden bedre og bedre og der kommer flere forskellige typer og alt det de "ser" kaster man ind i flok kæmpecomputere og på den måde dukker der ting og sager op.

Hubble er et af mange instrumenter - de arbejder bl.a. med det de kalder Ultra Deep Field

Det dybeste billede af Universet - Hubble Ultra Deep Field. Dette billede er taget af et 'tomt' område på himlen med en eksponeringstid på hele 11 døgn. Det viser nogle af de svageste og fjerneste kendte galakser. (NASA, ESA, S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team):

ESO's Very Large Telescopes er en flok instrumenter man også benytter i jagten:

Og så kan det være at den gode Karsten Bomholt har flere info. eftersom han er mere stjerne-kikker end jeg er.

Tak, men

Hvordan får man overhovedet øje på at der er NOGET ?
- Den er så lille og mørk, og ovenikøbet lige i udkanten af en flok unge stjerner..

Er det bare held ?

X-Shooter spectra

Det ved jeg ikke om jeg kan for det er sgu temmelig teknisk - men lad mig forsøge.

X-Shooter spectra er en spektrograf der opererer på flere bølgelængder dvs. X-shooter er en ny spektrograf til VLT, der dækker hele det spektrale område fra 300nm til 2,4μm i ´en optagelse.

Flux henviser til masse enten i Ficks lov om molekylemasser eller i Dary lov om massers densitet

T7 spectral type henviser til at man opdeler himmellegemer i spektral-typer

http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_classification (Se den farvede boks)

Så min oversættelse ville være:

På den del af X-Shooter de kalder K-båndet i området fra 0.8 μm to 2.3 μm har man observeret til objekt af spektraltypen T7 som man mener er......

Ok?

Kvant har beskrevet instrumentet

Og her er lidt fra ESO

Og så er der en af mine sædvanlige links fra arxiv:

X-shooter is the first 2nd generation instrument of the ESO Very Large Telescope(VLT). It is a very efficient, single-target, intermediate-resolution spectrograph that was installed at the Cassegrain focus of UT2 in 2009. The instrument covers, in a single exposure, the spectral range from 300 to 2500 nm. It is designed to maximize the sensitivity in this spectral range through dichroic splitting in three arms with optimized optics, coatings, dispersive elements and detectors. It operates at intermediate spectral resolution (R~4,000 - 17,000, depending on wavelength and slit width) with fixed echelle spectral format (prism cross-dispersers) in the three arms. It includes a 1.8"x4" Integral Field Unit as an alternative to the 11" long slits. A dedicated data reduction package delivers fully calibrated two-dimensional and extracted spectra over the full wavelength range. We describe the main characteristics of the instrument and present its performance as measured during commissioning, science verification and the first months of science operations.

Og lidt mere instrument beskrivelse:

Hvordan

Hvordan kan man se noget så (relativt) småt, på så stor afstand ?

"We obtained an X-Shooter spectra, with signal detectable from 0.8 μm to 2.3 μm, which confirmed a T7 spectral type with an enhanced Ks -band flux indicative of a potentially low-gravity, young, object."

Siger det jo nok, men kan nogen oversætte det så en alm. 5-årig kan forstå det ?

430C

Varmen opstår, fordi planeten ikke er i såkaldt hydrostatisk ligevægt. Den trækker sig konstant sammen, og i den proces afgiver den varme, forklarer astrofysiker ved Københavns Universitet, Anja C. Andersen.

"CFBDSIRJ214947.2-040308.9 is probably a 4-7 Jupiter masses free-floating planet with an effective temperature of 650-700K"

430 c?

Uden en stjerne, hvor kommer energien til at holde den temperatur?

Melancholia

CFBDSIR2149 eller Melancholia mellem venner

Mon ikke jeg har et link ;)