Løbsk planet måske opdaget
Astronomer har efter alt at dømme opdaget en planet, der driver af sted gennem rummet uden at være bundet til en stjerne.
En kunstners forestilling af den løbske planet, set i infrarødt lys. Den blå farve skyldes metan i planetens atmosfære, der opsluger de røde farver. Planeten er vist på baggrund af et billede af Mælkevejen, optaget i infrarødt lys. (Illustration og billede: ESO/L. Calçada/P. Delorme/Nick Risinger (skysurvey.org)/R. Saito/VVV Consortium)

Astronomer har opdaget et objekt, der ser ud til at være en planet, som bevæger sig gennem rummet uden at høre til en stjerne.

Det er ikke første gang, astronomer har afsløret en sådan løbsk planet, men den nye opdagelse er særlig interessant, fordi det er det nærmeste objekt af denne slags, der til dato er fundet. Astronomerne mener, at planeten hører til en nærtliggende strøm af unge stjerner ved navn AB Doradus Moving Group.

Varm planet er langt større end Jupiter

Planetens afstand til Solsystemet og dermed Jorden vurderes at være ca. 100 lysår, hvilket kun er ca. 25 gange længere væk end Solens nærmeste nabostjerne.

Planetens astronomisk set beskedne afstand har gjort det muligt for astronomerne at undersøge dens egenskaber. De har således bl.a. fundet ud af, at planeten er mellem fire og syv gange tungere end Solsystemets største planet, Jupiter, og at den har en temperatur på omkring 430 grader Celsius.

Løbske planeter giver forsmag på exoplaneter

Astronomerne mener, at løbske planeter kan være slynget ud af det planetsystem, hvor de er blevet født. Det er dog også muligt, at de er blevet dannet for sig selv ligesom de mindste og letteste stjerner eller de mislykkede stjerner, der kaldes brune dværge.

Under alle omstændigheder er løbske planeter meget interessante at undersøge for at lære mere om, hvordan stjerner og planeter dannes og udvikler sig.

Hvis det mod forventning skulle vise sig, at den nyopdagede løbske planet alligevel ikke hører til AB Doradus Moving Group og måske i virkeligheden ligger længere væk, vil den derfor stadig være et meget interessant objekt at studere. Desuden den giver astronomerne en forsmag på de observationer af exoplaneter, der vil blive mulige med fremtidige teleskoper og instrumenter.