Annonceinfo

Kun hver femte art fundet

Der findes masser af arter, vi endnu ikke kender: En psykedelisk frøfisk, en kæmpe kødædende plante og en dracula-fisk optræder på årets top 10-liste over nye dyre- og plantefund.

Emner: , ,

Hvis man går rundt og tror, at biologerne efterhånden har fået udforsket hele verdens dyre- og planteliv, kan man godt tro om igen.

Alene i år 2008 blev godt 18.000 nye arter beskrevet, viser en ny rapport fra International Institute for Species Exploration ved Arizona State University.

»Det er jo en almindelig opfattelse også langt ind i biologsamfundet, at man skulle have fået styr på rigtig meget. Men der er så mange organismer derude, og vi er meget få, der beskæftiger sig med at beskrive nye arter,« fortæller Niels Peder Kristensen, professor ved Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet.

»Man regner med, at der er registreret knap to millioner beskrevne organismer, og der er vældig stor forskel på, hvor mange man tror, der er derude. Men de mere ædruelige skøn er nok, at der er et sted mellem 10 og 20 millioner - nok nærmere de 10. Hvis det er rigtigt, så er det kun knap en femtedel, man har fået beskrevet indtil nu,« siger professoren.

Kødædende plante topper top 10-liste

Niels Peder Kristensen er blandt 14 internationale eksperter, der har gennemgået de mest spændende nybeskrevne arter for at sammensætte en top 10-liste over det forgangne års mest interessante fund.

De ti arter er blevet valgt ud fra videnskabelig interesse, hvor spektakulære de er, og hvorvidt de illustrerer hovedpointen ved øvelsen, nemlig hvor mange organismer der stadig er derude, som endnu ikke er beskrevet.

Og det er ikke bare småkravl, der topper hitlisten.

Denne kandebærer hedder Nepenthes attenboroughii og er en af verdens største kødædende planter. Den lever af at fange og spise insekter. (Foto: Alastair S. Robinson)

»Den, der kom ind i toppen i år, er jo en stor kandebærer. Det er en af pointerne, at det er en stor blomst. Sidste år var det en palmeart, der var nummer et. Det er en lille bestand, men palmen er så stor, at det viser sig, at man kan se den i Google Earth,« fortæller Niels Peder Kristensen.

Dracula-fisk, psykedelisk frøfisk og fallos-champignon hitter

Den store, kødædende kandebærer (Nepenthes attenboroughii), der lever af at fange og spise insekter, var netop på grund af sin størrelse blandt den danske professors favoritter.

»Jeg valgte den her kandebærer, som kom ind som nummer et, fordi det er en så stor og iøjnefaldende organisme, der endnu ikke er beskrevet. Jeg valgte også yamsplanten, som er spiselig. Det er interessant, at der er spiselige organismer, som ikke er beskrevet,« siger han.

Niels Peder Kristensen stemte også på en havlevende orm, der kan foretage lysbombeangreb, samt et nyt stort medlem i den edderkoppefamilie, der kan spinde verdens største væv.

Eksperternes top 10-liste domineres af syrede svømmere såsom en dracula-fisk, en psykedelisk frøfisk og en elektrisk fisk.

Her er år 2010s ti mest spændende nye arter:

Den kødædende plante Nepenthes attenboroughii

Top 10-listen offentliggøres hvert år på den svenske botaniker Carl von Linnés fødselsdag den 23. maj.

Carl von Linné introducerede i 1700-tallet systemet til klassifikation af planter og dyr. Der er siden da beskrevet omkring 1,8 millioner arter.

Den havlevende orm med lysbomber Swima bombiviridis

Den spiselige yamsplante Dioscorea orangeana

Den insektædende snegl Aiteng ater

Den psykedeliske frøfisk Histiophryne psychedelica

Den største edderkop blandt super-spinderne Niphila med tilnavnet komaci

Den aflange champignon med det frække navn Phallus drewesii

Den vampyr-lignende fisk Danionella dracula

På grund af sit uhyggelige udseende kaldes det svømmende bæst her for dracula-fisken. (Foto: Ralf Bitz)

Den elektriske fisk Gymnotus omarorum

Den dræbende rovsvamp Chondrocladia (Meliiderma) turbiformis

Jagt på nye arter er kapløb med tiden

Ifølge professoren understreger de mange nye fund, at der stadig er stort behov for at udforske naturens biodiversitet.

»Det er sådan set lidt af et kapløb med tiden, fordi der specielt i troperne er mange økosystemer, som bliver ændret meget markant og hurtigt, så der er meget, der kan nå at forsvinde, før vi når at lære det at kende,« siger han.

Alligevel bliver der ifølge professoren afsat færre og færre forskningskroner til de systematiske biologers arbejde med at registrere nye arter. Det skyldes, at systematikerne tilhører en af de ældste grene inden for biologien, og derfor virker det som om, at de bare laver 'mere af det samme'.

»Som en kollega engang sagde: Det svarer lidt til at lukke en ordbogsudgivelse, når man er kommet til bogstavet D med den begrundelse, at resten bare er mere af det samme,« siger Niels Peder Kristensen.

Tryk på kortet for at læse mere om årets ti mest spændende nyopdagede dyre- og plantearter:

Ikke helt en "aflang Champignon"

Nr. 7 på listen bliver benævnt som "Den aflange champignon med det frække navn Phallus drewesii"
Det er ikke en Campignon men i stedet en Stinksvamp som man også kan se på billedet hvis man følger linket til top 10 listen. Deraf også det "frække" navn som passer bedre til denne familie af svampe, Phalaceae = stinksvampefamilien.

En lille rettelse til artiklen

"På top 10-listen findes også flere interessante dyr fra havet såsom en dracula-fisk, en psykedelisk frøfisk og en elektrisk fisk."
Det er kun Histiophryne psychedelica, der kommer fra havet. Danionella dracula og Gymnotus omarorum er begge ferskvandsfisk fra henholdsvis Myanmar og Uruguay.