Kontroversielt studie: Klimaforandringer giver modvind og hæver flypriser
Flyveturen til USA kan blive længere og dyrere i fremtiden. CO2-udledningerne ændrer nemlig vindforholdene i de højere luftlag over Atlanterhavet, hævder kontroversielle beregninger fra en britisk forsker.

CO2-udledningerne kan i sidste ende betyde, at en rejse tur-retur over Atlanten bliver både dyrere og længere, fortæller en britisk forsker i et kontroversielt studie. (Foto: <a href="url">Shutterstock</a>.)

Fremtidens flypassagerer kan måske lige nå at knipse et par selfies mere, inden flyet lander på turen fra København til New York. Til gengæld skal de formentlig også betale mere for tiden i luften, skriver det britiske University of Reading i en pressemeddelelse.

Hvis CO2-koncentrationen i atmosfæren bliver fordoblet i forhold til det førindustrielle niveau, vil det nemlig forlænge flyveturen over Atlanterhavet til USA med i gennemsnit fem minutter, og det kan få flypriserne til at stige. Sådan lyder en beregning i et nyt studie i tidsskriftet Environmental Research Letters.

»Denne effekt vil øge brændstofomkostninger for flyselskaber, hvilket potentielt kan hæve billetpriserne, og den vil forværre luftfartens indvirkning på miljøet,« siger forfatteren bag studiet Dr Paul Williams fra University of Reading i pressemeddelelsen.

Du kan høre ham selv præsentere sit resultat ved at starte videoen nederst i artiklen.

Forsker: 'Ekstremt uansvarlig' konklusion

Andre forskere mener dog ikke, at Paul Williams kan konkludere så skråsikkert på, hvordan klimaforandringerne vil påvirke vindene i de højere luftlag, der også kaldes 'jetstrømmen'.

»Der har været mange grundige studier, som ser på, hvordan jetstrømmen reagerer på klimaændringer. Ud fra disse er det overvældende klart, at modellerne ikke er enige om, hvordan farten på den nordatlantiske jetstrøm vil forandre sig,« skriver lektor Camille Li, der forsker ved Geofysisk Institut på Universitetet i Bergen i en email til forskning.no.

I studiet fokuserer Paul Williams på en rekordhurtig flyafgang fra New York til London den 8. januar 2015. Her hjalp vinden i de højere luftlag, der kaldes 'jetsrømmen', et fly over Atlanterhavet på fem timer og 16 minutter.

Ifølge den britiske forsker er der en direkte forbindelse imellem rekordflyvningen og klimaets effekt på jetstrømmen, men det møder modstand fra norske Camille Li.

»Det er ekstremt uansvarligt at give global opvarmning ansvaret for en bestemt flyvning. Vi ved fra mange studier, at variationerne fra dag til dag er enorme sammenlignet med forandringer, som kan tilskrives global opvarmning,« fortæller Camille Li til forskning.no.

Forsinkelsen svarer til 70.000 ton CO2

Hvis Dr Paul Williams har ret i sin beregning, kan jetstrømmen i gennemsnit blive 15 procent hurtigere om vinteren på ruten mellem lufthavnene Heathrow i London og John F. Kennedy International i USA.

Klimaændringerne var en medvirkende årsag til en rekordflyvning fra New York til London i 2015, konkluderer en britisk forsker. Men den konklusion er 'ekstremt uansvarlig', svarer en norsk lektor. (Foto: <a>Shutterstock&lt;/a&gt;)

Det vil betyde, at flyveturen fra New York til London i gennemsnit vil blive fire minutter kortere. Men turen fra London til New York vil til gengæld blive omkring fem minutter længere, og dermed mister passagererne samlet et minut i ekstra rejsetid.

Det lyder måske ikke af så meget, men hvis beregningen er rigtig, vil en sådan ændring betyde, at de transatlantiske fly vil forbruge for over 147,5 millioner kroner ekstra brændstof om året og samtidig udlede yderligere 70.000 ton CO2. Det svarer til udledningen fra 7.100 britiske hjem.

Og det er måske kun toppen af isbjerget.

»Jetstrømmen omkredser hele kloden, og der er også én på den sydlige halvkugle. Det er muligt, at flyrejser andre steder i verden også vil lide under en lignende jetstrømseffekt,« siger Dr Paul Williams i pressemeddelelsen.

Vi er godt på vej til CO2-fordobling

Forskere måler ofte klimaets følsomhed over for CO2-udledninger i, hvor meget temperaturen vil ændre sig, når CO2-koncentrationen i atmosfæren bliver fordoblet i forhold til det førindustrielle niveau.

Det føderale agentur National Oceanic & Atmospheric Administration i USA kunne i 2013 fortælle, at atmosfærens CO2-koncentration for første gang i historien havde oversteget 400 ppm (antal partikler per million).

Dermed nåede verden over 40 procent af vejen til en fordobling af den førindustrielle CO2-koncentration på omkring 280 ppm.

Forskerne forventer, at Jordens atmosfære vil nå en fordobling af den førindustrielle CO2-koncentration inden for få årtier, hvis ikke verdens lande nedsætter CO2-udledningerne.

Her kan du høre Dr Paul Williams uddybe, hvilke konsekvenser CO2-udledningerne kan have på Atlantens luftstrømme og din flyvetur. Video: University of Reading