Køllesværmere parrer sig på dag 1

Naturen netop nuSelvom køllesværmere, en dagflyvende natsommerfugl, parrer på livet løs er bestanden i stærk tilbagegang overalt i landet.

Emner: , , ,
Når den jomfruelige køllesværmer kryber ud af puppen, skal næste generation sikres, og hunnen begynder straks at sende feromoner ud i luften. (Foto: Lars Bøgh, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Tørre, sandede – og uklippede – grøftekanter er lige nu et mylder af tidsler, blomstrende urter, højt græs og insekter.

På mange af de stive strå ser man ofte nogle besynderlige, gule hylstre.

Det er efterladte puppehylstre fra nyklækkede køllesværmere, bl.a. den seksplettede på billedet her.

Hanner lokkes til pupperne

Æggene lægges på bl.a. kællingetand og kløver i juni og juli. Larven overvintrer, og når den har ædt sig tyk og fed til næste forsommer, forpupper den sig højt på et strå i et karakteristisk, gult hylster.

Snart lokkes en han til, og parringen foregår derfor ofte allerede på puppehylstret.

Bestanden er i voldsom tilbagegang

Bestanden af seksplettet køllesværmer er i voldsom tilbagegang overalt i landet, for insektets relativt lange livscyklus kræver uberørte, overdrevslignende biotoper.

Med en mere nænsom vedligeholdelse af den vilde natur i grøftekanter og vejrabatter kan der nemt skabes nye levesteder for køllesværmeren.

Artiklen bringes i samarbejde med: Naturhistorisk Museum, Aarhus

Naturhistorisk Museum, Aarhus

Wilhelm Meyers Allé 210
Universitetsparken
8000 Aarhus C

TLF 86129777

E-mail: nm@nathist.dk

Naturhistorisk Museum, Aarhus, er landets næststørste af sin art, både med hensyn til samlingernes størrelse og antal udstillingskvadratmeter. Iflg. en ministeriel redegørelse rummer museet samlinger af national betydning, og disse benyttes af forskere i både ind- og udland. Blandt de statsanerkendte museer under museumslovens §16 har Naturhistorisk Museum den højeste publikationsaktivitet.

Formål:

"Naturhistorisk Museums formål er at fremme naturhistorisk forskning og sprede kendskab til videnskabens resultater på dette område. Dette tilgodeses bl.a. ved, at museet driver og støtter forskning, opretholder og videreudvikler de videnskabelige samlinger og de offentligt tilgængelige udstillingssamlinger, samarbejder med andre museer, med de biologiske institutter ved Aarhus Universitet og med forskellige kategorier af skoler med henblik på museets anvendelse i naturhistorieundervisningen".

Seneste artikler fra Naturhistorisk Museum, Aarhus