Jordens egne 'aliens': Myrer set ekstremt tæt på

GalleriMyrer er fascinerende væsner, som knokler fra de fødes, til de dør. I denne billedserie kan du se en række billeder, som går tættere på de små dyr, end selv et mikroskop kan komme.

Emner: , ,

Nogen finder dem frastødende, andre betagende. Men de fleste kan blive enige om, at myrer er fascinerende væsner.

I denne billedserie kan du komme endnu tættere på de hemmelighedsfulde små dyr og se den enorme detaljerigdom, som end ikke et mikroskop ifølge ophavsmændene vil kunne frembringe.

Billederne afslører, at myrer helt tæt på minder en smule om de velkendte 'Aliens', som er blevet skildret i en lille række populære film fra Hollywood.

Et netbaseret katalog over myrer

Det er det amerikanske projekt Antweb, som har sat sig for at fotografere alle verdens myrearter - de er pt. på myreturné rundt i verden.

Forskerne benytter sig af en teknik, som for første gang gør det muligt at affotografere mikroskopiske detaljer ved myrerne.

Målet er at lave et netbaseret katalog, som vil udgøre et unikt værktøj for forskere, som studerer disse insekter.

Kan se hårstrå og øjne

Fotografiteknikken gør det muligt at tage i dusinvis af forstørrede billeder, som alle er i forskelligt fokus, og sammensætte dem. På den måde opnår forskerne skarpe billeder, hvor hele myren er i fokus, og det kan ikke lade sig gøre med et almindeligt mikroskop.

»Du kan zoome ind og se detaljer som tynde hårstrå og øjne. Og alt dette er ikke i fokus i et mikroskop,« forklarer Brian Fisher ved California Academy of Sciences som leder Antweb-projektet og slutter:

»Det er faktisk første gang, jeg som forsker kan se disse myrer i 3D. Det er til stor anvendelighed for os forskere.«