Insekters hjerner gør dem til superpiloter
Selvom de har hjerner på størrelse med knappenålshoveder, er insekter alligevel i stand til at udføre imponerende manøvrer. Ny forskning forklarer hvorfor.

Insekter er trods deres minimale hjerner i stand til at foretage selv de mest umulige manøvrer i luften. Foto: Colorbox

For første gang er det lykkedes forskere at afdække, hvordan insekter bestemmer farten på objekter i bevægelse, skriver Science Daily.

»Vi har i mange år vidst, at de kan bestemme retningen på objekter i bevægelse, men indtil nu har vi ikke vidst, hvordan de bedømmer fart i lighed med andre dyr,« siger lektor David C. O'Carroll fra University of Adelaide om undersøgelsen, der er publiceret i tidsskriftet Current Biology.

Tager hensyn til lysmønstre

Det viser sig, at insekter har særskilte mekanismer i hjernen, der regner ud, hvordan de foretager en landing på et blad eller finder frem til mad. Disse hjerneceller, dedikeret til at analysere visuelle bevægelser, er meget lette at identificere.

»Det tyder på, at de tager hensyn til lysmønstre i naturen, såsom morgentåge eller en solskinsdag, og at deres hjerneceller tilpasser sig i overensstemmelse hermed,« siger O'Carroll.

Men de veludviklede mekanismer virker dog kun i naturlige omgivelser, fastslår undersøgelsen.

»Denne mekanisme i deres hjerner gør dem i stand til at skelne objekter i bevægelse i mange forskellige naturlige omgivelser. Det fremhæver også det faktum, at enkelte neuroner kan udvise ekstremt kompleks opførsel,« forklarer O'Carroll.

Forskerne fremhæver samtidig insekter som specielt gode forskningsobjekter, da deres visuelle system udgør hele 30 procent af deres samlede masse.