Hvad er en flamme?
Hvordan forklarer man en 11-årig, hvad en flamme er? Det spørgsmål blev udgangspunktet for en videokonkurrence for forskere, og vinderen blev denne skægge - og højst pædagogiske - video.

Børn undrer sig sommetider over ting, som vi andre tager for givet. Og det var netop en 11-årigs undren, som lagde grund for en videokonkurrence for forskere, der gik ud på at forklare et barn, hvad en flamme egentlig er.

For hvad er det egentlig, der i første omgang får ilden til at opstå? Hvorfor har flammen, udover sin gule og rødlige farver, et blåligt skær? Og hvad er det, der gør, at man kan brænde sig noget så ubehageligt på selv en helt lille flamme fra et fyrfadslys?

Forklarer også indviklede begreber

Vinderen af konkurrencen blev denne video, som er udarbejdet af Ben Ames, ph.d. i kvanteoptik ved Innsbruck Universitet i Østrig.

I videoen forklares helt basale begreber som 'atomer', men ophavsmanden kaster sig også over at forklare mere indviklede udtryk som 'oxidering', 'pyrolyse' og ikke mindst 'kemiluminescens' på en måde, så selv en 11-årig kan være med.

Og måske kan de voksne også have brug for at få ajourført deres viden inden for basal kemi og fysik på en pædagogisk måde?