Annonceinfo

Hør delfiner tale med næsen

Delfiner fløjter ikke, som forskere ellers har troet i mange år. De lyde, du har hørt dem lave på tv, er et resultat af dressur, for det er slet ikke naturligt for dem at bevæge munden, har danske forskere fundet ud af.

Emner: , , ,
Delfiner snakker gennem næsen - ikke munden, har danske forskere fundet ud af. (foto: Chris Johnson - Earthocean)

Delfiner snakker med næsen. Det er slet ikke naturligt for delfiner at bevæge munden, selvom de kan dresseres til det. I stedet snakker de med næsen og laver lyde på samme måde som mennesker.

Det har et dansk forskerhold fundet ud af gennem et usædvanligt samarbejde med forskere fra den amerikanske flåde, skriver Weekendavisen.

34 år gammel lydoptagelse

Professor Peter Teglbjerg Madsen fra det Marine Bioakustiske Laboratorium ved Aarhus Universitet siger til avisen, at der i snart 50 år har været bred enighed om, at delfiner fløjter.

»Men vores projekt viser, at den fløjtende lyd kommer fra delfinernes bindevævslæber i næsen. Lyden bliver således til på samme måde, som når vi mennesker bruger vores stemmebånd,« fortæller professoren.

De danske og amerikanske forskere er nået frem til de nye resultater ved at analysere 34 år gamle lydoptagelser indgående med moderne computerteknologi.

Optagelserne stammer fra et spektakulært forsøg med en 12 år gammel delfin af arten øresvin, der 'snakker' i henholdsvis luft (oxygen) og helium.

»Vi kan konkludere, at delfiner ikke fløjter, men frembringer lydene med deres bindevævslæber i næsen, som er deres svar på stemmebånd,« forklarer Peter Teglbjerg Madsen.

Unaturlige lyde

De bevægelser med munden, som vi kan se i et delfinshow eller i et gammelt afsnit af tv-serien ’Flipper’, er i bund og grund noget, vi mennesker har dresseret dyrene til.

Det bruger ikke lydene i deres naturlige element, for de kommer ikke fra delfinernes mund, men fra blæsehullet oven på hovedet, der fungerer som dens næse.

Undersøgelsen af delfinernes kommunikationsteknik er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Biology Letters.

• Mød supersalamanderen, der var lige ved at æde dine forfædre

Fundet af nye fossiler ender ofte som clickbait - men de fortjener bedre. De fortæller en uvurderlig historie om livets oprindelse og kan lede os på sporet af, hvordan virkelige dyr og økosystemer har udviklet sig.
  • Acceleratorer
 – fysikkens store maskiner

Vor viden om naturen omkring os på det mikroskopiske og atomare plan skylder vi for en stor dels vedkommende opfindelsen og anvendelsen af acceleratorer. Disse enorme atomknusere har været en teknologisk kraftanstrengelse, der både har ledt til et omfattende internationalt samarbejde og til et meget væsentligt teknologisk spin-off.
    Bringes i samarbejde med 25 søforklaringer - Naturvidenskabelige fortællinger fra Søauditorierne
  • Den flyvende pilekvist

Her følger en historie. Det er en historie om faglig nysgerrighed og opfindsomhed. Om udviklingen af en geofysisk metode, der viste sig at være en blomstrende forretning. Og om en gruppe forskere, der brændte for at få deres forskning ud i virkeligheden.

Bestil en forsker