Gigantisk sort hul overrasker

Astronomer har opdaget et gigantisk sort hul, der er overraskende tungt i forhold til den galakse, hullet bor i.

Galaksen NGC 1277, optaget med Rumteleskopet Hubble. (Billede: NASA, ESA, A.C. Fabian, R.C.E. van den Bosch (MPIA))

Mange af universets store stjernesystemer, galakserne, huser et supertungt sort hul i deres indre. I nogle galakser er det centrale sorte hul årsag til voldsom aktivitet.

Supertunge sorte huller i galakser er typisk flere millioner gange tungere end vores stjerne, Solen. Men nu har astronomer fundet et sort hul, der er 17 milliader gange tungere end Solen! Det gigantiske sorte hul ligger midt i en galakse ved navn NGC 1277.

Måske det tungeste sorte hul nogensinde fundet

Det enorme sorte hul er muligvis det tungeste, astronomerne nogensinde har fundet - det er i hvert fald med sikkerhed det næsttungeste. Astronomerne har nemlig tidligere fundet et sort hul, der er mellem 6 og 37 milliarder gange tungere end Solen.

Hvis dette sorte hul viser sig at ligge i den lave ende af dette interval, så vil det være det sorte hul i NGC 1277 der kan få titlen som det tungeste.

Sort hul kan påvirke astronomernes modeller

Det mest overraskende ved det sorte hul i NGC 1277 er imidlertid ikke, at det er så tungt, men at det er usædvanligt tungt i forhold til galaksen, det bor i. Normalt udgør supertunge sorte huller omkring 0,1% af den totale masse af deres galakse, men for det sorte hul i NGC 1277 er dette tal hele 14%.

Forskerne undersøger nu andre galakser for at se, om det enorme sorte hul i NGC 1277 er undtagelsen, der bekræfter reglen. Hvis flere lignende eksempler bliver fundet, kan astronomerne måske blive nødt til grundlæggende at genoverveje deres teoretiske modeller for, hvordan galakser og deres supertunge sorte huller bliver dannet og udvikler sig.

Re: Arbejdsløs

Hej Kim,

Nej, jeg giver dig bare mere tid til at tænke over hvordan det er muligt at et sort hul kan vokse sig så hulens stort. Det er altså ikke helt trivielt....

venligst,
steen h

Indlæg slettet

Et indlæg er slettet, fordi det indeholdt nedladende bemærkninger om en anden bruger.

@ Johan Sparre - du er gentagne gange blevet bedt om at holde dig i skindet. Hold dig i skindet, og afhold dig fra at komme med personangreb, hvis du fortsat vil deltage i debatten.

Arbejdsløs

Er du ude på at gøre mig arbejdsløs, Steen? ;)

artikel her