Fotokonkurrence: Kom helt tæt på brystkræft, fiskefostre og solpaneler
Fotokonkurrence viser 18 af de flotteste forskerbilleder inden for medicin og biologi.

Hvordan ser kønsorganerne ud på en blomst? Hvordan ser brystkræft ud? Eller hvad med C-vitamin?

I det daglige er det meget abstrakte begreber, men i dette galleri får du lov til at komme helt tæt på. Bogstaveligt talt.

Hvert år kårer Wellcome Image Awards de flotteste forskerbilleder inden for felterne medicin og biologi, og mange af billederne er taget digitalt gennem et mikroskop, der lader os se de bittesmå detaljer, som normalt er usynlige for vores øjne.

Blandt billederne er der også røntgenfotografier, som lader os se en kunstig hjertepumpe indopereret i et menneske, og en flagermus’ skader efter et angreb fra en huskat. Se de flotte billeder i galleriet øverst i artiklen.

Sådan kan forskerne se det usynlige

Mange af billederne er taget ved hjælp af avancerede billedteknikker, som giver et indblik i en del af verden, som vi normalt ikke kan se. Det gælder også vinderbilledet (nr. 12), som er et kig ind i menneskekroppen på en patient, der har fået indopereret en hjertepumpe.

Her har Anders Persson, der forsker i billeddannelsestekniker ved Linköping Universitet, benyttet sig af en teknologi, der kaldes Dual-CT-skanning. Det er en CT-skanning, der benytter to forskellige røntgenstråler med forskellig energi.

De to billeder er herefter sat sammen til en 3D-model, der er blevet farvet på computer. Teknologien giver mulighed for at kigge ind i en patient uden at foretage et såkaldt invasivt indgreb.

En anden teknologi, der også går igen på billederne, er elektronmikrografiet. Her tages billedet ved hjælp af elektroner i stedet for at bruge en lyskilde.

En fokuseret stråle af elektroner skanner motivet, og der dannes et billede af overfladen. Denne teknologi er især beregnet til at komme helt tæt på meget små motiver, som ikke kan fanges på almindelig vis.

Billederne blev taget i 2014.