Fossilernes fascinerende tilbliven

Naturen netop nuEt fossil kræver ganske særlige omstændigheder for at blive til - faktisk er det utroligt, at vi overhovedet finder dem, for det er et hav af tilfældigheder, der bestemmer, hvor og hvornår de dukker op millioner af år senere.

Emner: , , ,
Et udbredt iltsvind over ca. tre millioner år har medvirket til, at vi i dag finder fossiler fra havbunden. (Foto: Pernille Mølgaard Andersen, Naturhistorisk Museum, Aarhus)

Fossiler er en hvisken fra fortiden, der beretter om, hvad var engang.

Det er dog en forsvindende lille del af det forhistoriske liv, der kan genfindes i dag, for et fossil kræver ganske særlige omstændigheder for at blive til.

Forunderlige forhold gør, at man i dag i molergravene på Mors kan finde aftryk af organismer, der levede for 55 millioner år siden. Fossilerne er aftryk af planter eller dyr i de tidligere havbundslag.

Et udbredt iltsvind har medvirket til bevaringen af organismerne, der enten levede på havbunden eller fandt vej dertil, da et 60 meter tykt lag af diatoméer (kiselskallede alger) blev dannet over en periode på ca. tre millioner år.

Fossiler dukker op pga. et hav af tilfældigheder

Et hav af tilfældigheder har altså ført til, at vi i dag kan stå med et fossil af for eksempel en flue i hånden.

Først er fluen blæst ud over havet, så er den død og sunket hele vejen ned til den iltfattige havbund uden at blive ædt undervejs.

Senere er den blevet indlejret i en dyne af kalkskaller, og så skal et menneske efter mange millioner år dele lerlagene præcis der, hvor fluen sidder. Det er fascinerende at tænke på.

Artiklen bringes i samarbejde med: Naturhistorisk Museum, Aarhus

Naturhistorisk Museum, Aarhus

Wilhelm Meyers Allé 210
Universitetsparken
8000 Aarhus C

TLF 86129777

E-mail: nm@nathist.dk

Naturhistorisk Museum, Aarhus, er landets næststørste af sin art, både med hensyn til samlingernes størrelse og antal udstillingskvadratmeter. Iflg. en ministeriel redegørelse rummer museet samlinger af national betydning, og disse benyttes af forskere i både ind- og udland. Blandt de statsanerkendte museer under museumslovens §16 har Naturhistorisk Museum den højeste publikationsaktivitet.

Formål:

"Naturhistorisk Museums formål er at fremme naturhistorisk forskning og sprede kendskab til videnskabens resultater på dette område. Dette tilgodeses bl.a. ved, at museet driver og støtter forskning, opretholder og videreudvikler de videnskabelige samlinger og de offentligt tilgængelige udstillingssamlinger, samarbejder med andre museer, med de biologiske institutter ved Aarhus Universitet og med forskellige kategorier af skoler med henblik på museets anvendelse i naturhistorieundervisningen".

Seneste artikler fra Naturhistorisk Museum, Aarhus