Annonceinfo

Forurening får Europas sne til at smelte hurtigere

Sneen smelter hurtigere i Europa og Asien end i Nordamerika om foråret. Det viser 30 års observationer. Forskere giver luftforurening skylden.

Den globale opvarmning er accelereret mere i Europa og Asien end i Nordamerika gennem de sidste 30 år. Forskerne mener, det skyldes luftforurening som sort sod. (Foto: Colourbox)

Hvis du synes, det går lige lovlig hurtigt med den globale opvarmning for tiden, så var det måske en idé at flytte til Canada eller USA.

I hvert fald har forskere fundet ud af, at temperaturstigningen og tilbagetrækningen af snedækket måske sker dobbelt så hurtigt hos os end på den anden side af Atlanten.

Forklaringen skal muligvis findes i luftforureningen. Det skriver Livescience i samarbejde med National Science Foundation.

Det er kommet bag på forskerne og på FN's klimapanel. Kun én af deres klimamodeller har forudset dette misforhold mellem opvarmningen på de to kontinenter.

Sort sod giver måske forklaringen

Bag den nye opdagelse står blandt andet klimaforsker Mark Flanner fra University of Michigan. Han og kollegaerne mistænker såkaldte aerosoler for at stå bag.

Aerosoler er små partikler i luften, og de menneskeskabte af slagsen er blandt andet sulfataerosoler fra svovlet i de fossile brændsler, sort sod (kulpartikler) og aerosoler fra afbrænding af biomasse.

Der bliver for eksempel produceret store mængder af aerosoler i Asien, og det bliver så blæst ind over Europa.

Nogle aerosoler reflekterer sollyset og har derfor en kølende effect på klimaet, men sort sod kan opvarme jorden i stedet ved at absorbere solenergien. Sort sod på jordoverfladen gør også sneen mere mørk og reducerer derfor dens evne til at reflektere lys. Det sidste gælder specielt for den nordlige halvkugle.

Ny klimamodel matchede observationerne

Forskerholdet fremstillede derfor en ny klimamodel, som skulle tage højde for aerosolernes effekt. Efter flere tilpasningen og korrektioner viste det sig, at deres hypotese holdt vand. Aerosolerne kunne forklare, hvorfor forårstemperaturen stiger med forskellige hastigheder i Euroasien og Nordamerika.

Herefter inkluderede forskerne også menneskelig udledning af CO2 i modellen. Det viste sig, at CO2 havde større indflydelse end aerosoler i Nordamerika. Men i Euroasien var aerosoler og CO2 lige gode om det.

»Forskningen forklarer ikke til fulde, hvorfor forårstemperaturerne på land og snedækket ændrer sig så meget hurtigere over Euroasien end over Nordamerika, men den viser dog, at sort sod, der gør sneen mørkere - en proces, som mangler i de fleste klimamodeller - spiller en rolle,« siger Mark Flanner til Livescience.

Lækkert

Lad os håbe på det bliver en god sommer.